MotoPlus 17 - 2022

ALPENMASTERS 2022 VOORRONDEN, DEEL 1 34 MOTOPLUS ALPENMASTERS 2022 Hard aan het werk bij de zoek­ tocht naar marmotten of bij de niet minder inspannende verorbering van Italiaanse pastaspecialiteiten. De Alpen­ masters zijn bepaald geen makkie. Kawa gaat zo gemakkelijk door elke bocht, dat je helemaal geen kracht nodig hebt. Als er bij deze editie van de Alpenmasters een omgooikoning is, dan draagt hij een groen gewaad en gouden wielen! Medeverantwoordelijk voor dit lichtvoetige karakter is zijn lage gewicht. Met volle tank weegt hij slechts 187 kilo; de Guzzi zet 222 kilo op de schaal. Waarbij opge- merkt dient te worden dat de Kawasaki slechts 12 liter benzine aan boord heeft, de Guzzi liefst 21 liter! Het gewichtsverschil is dus eigenlijk geen 35 kilo, maar 28 kilo. En denk niet dat dit betekent dat de Guzzi niet graag de bocht om gaat. Hij stuurt weliswaar niet zo superlicht in als de Kawasaki, maar nog steeds heel gemakkelijk, mede dankzij het brede stuur. En dat ondanks een relatief ver onderuitstaande voorvork, met zijn balhoofdhoek van 62 graden. Ter vergelijking: de vork van de Z650RS staat vier graden steiler. Om te zorgen dat de V7 toch gemakkelijk de bocht om gaat, hebben de Italianen de vorkpoten vrij ver voor het balhoofd gezet. Daardoor is de naloop met 104 millimeter niet zo lang; die van de flitsend stu- rende Z650 is 100 millimeter. Wat de V7 ook helpt, zijn de smalle banden in de maten 100/90-18 en 150/70-17. Als je sportief wilt rijden, steekt de V7 daar echter snel een stokje voor. Dat heeft meerdere rede- nen. De meest hoorbare daarvan is de beperkte grondspeling in bochten. Eerst komen de slijt­ boutjes aan de grond en als je dan doorzet, komen niet veel later de middenbok en uitlaten in de gevarenzone. Daarom kun je beter een redelijke marge aanhouden in het bochtenwerk, want je kunt niet zomaar even een krappere lijn kiezen. En ook »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3