MotoPlus 17 - 2022

SNELLE SOES 10 MOTOPLUS NEWSFL ASH NEWS- FLASH Veertig jaar bestaat de firma van Richard Albans inmiddels, en ongeveer sinds de tweede helft van zijn bestaan is TTS Performance gespecia­ liseerd in het tunen van de Suzuki Hayabusa. Die werd in 1999 gelanceerd en maakt sinds- dien onder meer furore op de dragstrip, waar Albans zelf ook graag snelheidsrecords mag aanscherpen. Voor het jubileum van zijn bedrijf trakteert hij de Busa-fans nu op een versie die we van de fabriek zelf niet meer hoeven te ver- wachten. Sterker nog, de voor 2021 gepresen- teerde derde generatie van de Japanse ‘slecht­ valk’ blijft qua vermogen zelfs onder de 200 pk hangen en is daarmee inmiddels zelfs al door diverse superbikes voorbijgestreefd. Zonde, want er zit toch behoorlijk wat meer in het vat bij deze 1.340cc vier-in-lijn. Dat bewijst de SuperBusa in ieder geval onom- stotelijk. Albans en zijn team voorzagen een standaard Hayabusa van onder meer een Rotrex C30-94 compressor (maximaal toerental SPECIAL 100.000 tpm) en intercooler. Er moet her en der weliswaar nog wat worden geoptimaliseerd aan de afstelling en de laaddruk, maar de eerste indruk van de SuperBusa op de vermogens­ bank is op z’n zachtst gezegd indrukwekkend: 372 pk en rond de 260 newtonmeter koppel, elk bij 10.000 tpm. Het blijft niet enkel bij het opkrikken van de prestaties, Albans heeft Kar Lee van Kardesign namelijk gevraagd om een passend kleedje voor zijn snelheidsmonster te ontwerpen. Die valt vooral op door de aerodynamische vleu- gels, die op het eerste showmodel nog uit de 3D-printer kwamen. Op de uiteindelijke kleine productieserie (want die komt er) zullen deze van carbon vervaardigd zijn. Van carbon zijn eveneens de Rotobox-wielen trouwens. Verdere technische aanpassingen betreffen onder meer een enkelzijdige swingarm, high-end veer­ componenten en grotere remschijven. Kar Lee heeft bovendien verschillende kleurdesigns ontworpen, met deze blauw-witte merkvariant misschien wel als grootste blikvanger. De TTS Performance SuperBusa komt er in een gelimiteerde oplage, die niet geheel ver­ wonderlijk uit veertig stuks zal bestaan. De vanafprijs bedraagt £ 45.999,-, omgerekend circa € 54.000,-, waarmee ’ie net niet het drie­ voudige kost van een standaard Hayabusa, die voor € 21.999,- te boek staat. Maar dan heb je wel bijna het dubbele vermogen. En da’s ook best wat waard… Voor een Hayabusa die de doorgewinterde speedbike-fan graag zou zien, hoef je niet bij Suzuki zelf aan te kloppen. Wel bij het Engelse TTS Performance, dat zijn 40-jarig jubileum viert met deze SuperBusa!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3