MotoPlus 16 - 2022

SPORT PITSTOP 92 MOTOPLUS SPORT Omdat hij na de race op social media zijn ongenoegen had kenbaar gemaakt over de straf – opgelegd door het Panel of Stewards onder leiding van Freddie Spencer –, wilde Quartararo er in Silverstone maar weinig over kwijt. “Ik vind dat we een balans moeten vinden tussen een race-incident en een actie die te bestraffen is”, aldus de Fransman. “Als je iemand wilt inhalen en je moet er dan ook nog aan denken dat je dat een penalty op kan leveren... Ik vind dat een belachelijke situatie.” Aleix Espargaro werd in Assen door Quartararo’s mislukte inhaalpoging in de Strubben en de crash van de Yamaha-coureur die volgde ernstig benadeeld. De nummer 2 in de WK-stand schaarde zich achter zijn grootste concurrent in de titelstrijd – echter wel met een kanttekening. “Ik ben het volledig met Fabio eens als het gaat om de straf en het onbegrip over de penalty”, begon Espargaro. “We hebben dit jaar meerdere voorbeelden gezien van agressievere acties die niet bestraft werden. Als je Fabio voor zo’n incident had bestraft, had hij het begrepen. Maar allemaal in de Safety Commission willen we hetzelfde: we willen weten waar de grens ligt en we willen een gelijke behandeling voor iedereen. De incidenten met Jack (Miller en Joan Mir, red.) in Portimão of Taka (Nakagami) in Barcelona en dit – ze verschillen niet zo veel van elkaar. Maar er waren wel verschillende straffen en dat is lastig.” Joan Mir meende bovendien dat het optreden van de stewards ook de manier van rijden zou kunnen beïnvloeden. “En dat is slecht. Mensen wil­ len gevechten zien en ik geloof niet dat je elk incident moet bestraffen. Daar maak ik me wel zorgen over. Als een inhaalactie verkeerd afloopt, krijg je dan een straf?” Ietwat schoorvoetend vond Mir dat een onderhoud met Spencer goed zou kunnen zijn. “Misschien moeten we daar toch eens voor pushen.” Waar Alex Rins, in Barcelona onderuit gereden door Nakagami, de straf ongepast vond maar meende dat ‘ze met iets moeten beginnen’ en Pecco Bagnaia ook zijn steun uitsprak voor Quartararo maar ook toegaf te moe­ ten profiteren van de situatie, was Pol Espargaro de enige rijder die zich achter de beslissing van de stewards schaarde. “Fabio’s straf komt na een andere slechte beslissing van de wedstrijdleiding, na Taka’s incident. Daar had een straf moeten volgen”, maakte de Honda-coureur de optelsom. “Vonden we allemaal. Zelfs Taka. Als een rijder een fout maakt, een andere rijder buiten de baan duwt en diens race verknoeit – of hij nou valt of niet –, dan moet je daar voor boeten, ook als je zelf valt. Bij Taka gebeurde dat niet. Dan snap ik dat Fabio er boos over werd. Maar omdat we er in de Safety Commission allemaal over hebben geklaagd, snap ik dit besluit wel. Het was de juiste beslissing. Als jij iemand gewoon kunt inhalen, crash je niet. Val je wel, dan betekent het dat je die inhaalactie niét kon doen. Het was een grote fout en dus moet je de gevolgen daarvan dragen. Dit is de enige manier om dit soort situaties te voorkomen, vooral in laatste ronden waarin iemand z’n machine er maar in gooit en alles telt. Het moét een straf zijn, want we moeten ook aan de lichtere klassen laten zien dat je niet zomaar kunt doen wat je wilt.” STEUNVOORQUARTARARO De Long Lap Penalty die Fabio Quartararo voor de Britse Grand Prix kreeg opgelegd vanwege ‘onver­ antwoord rijgedrag’ tijdens de Dutch TT, kon op weinig bijval rekenen van zijn concurrenten. Daags nadat coureurs zich uitlieten over Fabio Quartararo’s straf in Assen, bleek de uitvoering van de uiteindelijke Long Lap Penalty (LLP) ook stof voor discussie. De situering van de extra ‘loop’ leek ervoor te zorgen dat Quartararo maar weinig tijd zou verliezen, hoewel de WK-leider daar zelf anders over dacht. De constatering dat er een grote discrepantie zit in dezelfde straf op verschillende circuits, was een bron van erger­ nis. “Het is een lachertje”, vond Aleix Espargaro, die zich realiseerde dat hij van partijdigheid beschuldigd kon worden in deze situatie. Volgens Espargaro zou Quartararo slechts 0,8 seconde verliezen; in de race bleek het verschil tussen de sectortijd waarin hij de LLP nam en zijn snelste tijd in die sector 1,411 seconde te bedragen. Jack Miller moest zowel in Assen als op de Sachsen­ ring een LLP ondergaan met respectievelijk 1,9 en 1,49 seconde tijdsverlies, terwijl Darryn Binder na een LLP in Mugello 2,5 seconden bij zijn ronde­ tijd zag opgeteld. Espargaro vond dat de MotoGP ‘professioneler’met de straf zou moeten omgaan. “Ik ben een voorstander van de LLP vanaf het moment dat ik dit in de Amerikaanse Supercross zag. Het is geen hele strenge straf en we moeten niet vergeten dat wij hier een show opvoeren. Het is één van de beste uitvindingen van de laatste jaren. Ride-through-penalty’s waren een ramp”, aldus de Aprilia-rijder. Een tijdsverlies van 2,5 tot 3 seconden zou regel moeten zijn, meende Espargaro. Om dit te realiseren, dat zou niet ingewikkeld hoeven te zijn, schatte hij in. “Laat iemand met een Superbike komen en als het te snel is, maak je het langzamer.”De ogenschijnlijke willekeur in tijdsverlies was echter een factor die aangepakt diende te worden, vonden meerdere rijders. “Wat wij willen is dat dingen overal het­ zelfde zijn: de LLP en straffen in het algemeen”, verwoordde Espargaro de gedachten van vele anderen.”“Misschien moeten we hierover praten in de Safety Commission”, vond Pecco Bagnaia. LACHEN OM DE LONG LAP

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3