MotoPlus 16 - 2022
GRAND PRIX VAN GROOT-BRITTANNIË SPORT SPORT MOTOPLUS 91 Wat een geweldige race reed ook Enea Bastianini. Met een gehavende GP21 (hij mist een winglet aan de linkerzijde) reed hij van de elfde naar de vierde plaats. (Foto: Gresini Racing) UITSLAGEN GP WEGRACE SILVERSTONE, GROOT-BRITTANNIË Moto3 1 Dennis Foggia (I), Honda 2 Jaume Masia (E), KTM 3 Deniz Öncü (TUR), KTM 4 Kaito Toba (J), KTM 5 Stefano Nepa (I), KTM 6 Diogo Moreira (BR), KTM 7 John McPhee (GB), Husqvarna 8 Ryusei Yamanaka (J), KTM 9 Andrea Migno (I), Honda 10 Carlos Tatay (E), CFMoto 11 Xavier Artigas (E), CFMoto 12 Scott Ogden (GB), Honda 13 Lorenzo Fellon (F), Honda 14 Riccardo Rossi (I), Honda 15 Adrian Fernandez (E), KTM WK Tussenstand 1 Sergio Garcia, 182 punten 2 Izan Guevara, 179 punten 3 Dennis Foggia, 140 punten Moto2 1 Augusto Fernandez (E), Kalex 2 Alonso Lopez (E), Boscoscuro 3 Jake Dixon (GB), Kalex 4 Ai Ogura (J), Kalex 5 Aron Canet (E), Kalex 6 Celestino Vietti (I), Kalex 7 Joe Roberts (USA), Kalex 8 Jorge Navarro (E), Kalex 9 Filip Salac (CZ), Kalex 10 Bo Bendsneyder (NL), Kalex 11 Manuel Gonzalez (E), Kalex 12 Tony Arbolino (I), Kalex 13 Somkiat Chantra (THA), Kalex 14 Jeremy Alcoba (E), Kalex 15 Fermín Aldeguer (E), Boscoscuro WK Tussenstand 1 Augusto Fernandez, 171 punten 2 Ai Ogura, 158 punten 3 Celestino Vietti, 156 punten MotoGP 1 Francesco Bagnaia (I), Ducati 2 Maverick Viñales (E), Aprilia 3 Jack Miller (AUS), Ducati 4 Enea Bastianini (I), Ducati 5 Jorge Martin (E), Ducati 6 Miguel Oliveira (POR), KTM 7 Alex Rins (E), Suzuki 8 Fabio Quartararo (F), Yamaha 9 Aleix Espargaro (E), Aprilia 10 Marco Bezzecchi (I), Ducati 11 Brad Binder (ZA), KTM 12 Luca Marini (I), Ducati 13 Takaaki Nakagami (J), Honda 14 Pol Espargaro (E), Honda 15 Franco Morbidelli (I), Yamaha WK Tussenstand 1 Fabio Quartararo, 180 punten 2 Aleix Espargaro, 158 punten 3 Francesco Bagnaia, 131 punten en Yamaha onderweg was. “De structuur achter een ‘Europees’ team is volledig anders dan die van de Japanners. Net als hoeveel de Europe anen pushen en hoeveel risico’s ze durven te nemen. Dat heeft de hele MotoGP veranderd. De basis van de Japanners is goed genoeg. Maar de basis is niet genoeg. Je hebt een com pleet pakket nodig. Het is zeker dat de Japan ners hun aanpak moeten veranderen. Ze willen weliswaar veel en ze hebben een geschiedenis, maar hier gaat het om de ontwikkeling van de beste klasse ter wereld. Het is een kwestie van mentaliteit.” De zwaar teleurgestelde Fabio Quartararo haalde zijn schouders op na het horen van Dovizioso’s analyse. “Ik weet het niet”, zei de wereldkampioen na zijn achtste plaats. “Want ik weet niet hoe zij werken. Ik zie maar een paar mensen bij ons in de box, maar de men sen die het echte werk doen, zie ik niet. Dus ik weet niet hoe zij precies werken. Yamaha heeft nu een Italiaanse engineer (voormalig F1-engi neer Luca Marmorini, red.) gecontracteerd en ik hoop dat dat helpt. Maar niemand weet hoe erg ik op de motor aan het pushen ben. Het maakt mijn leven heel ingewikkeld.” Aanvankelijk liep Quartararo’s race voorspoedig. Direct na de start sprintte hij naar een tweede plaats, waarna hij in de vierde ronde na zijn Long Lap Penalty terugviel naar de vijfde plaats. “Ik dacht dat de Long Lap Penalty me meer tijd zou kosten, maar uiteindelijk viel dat wel mee”, constateerde Quartararo. “Maar als we achter anderen zitten, valt er niet met onze machine te rijden. We rijden zo anders dan de rest en inhalen is voor ons dan een nachtmerrie.” Quartararo opteerde voor de medium achter band; een foute keus, gaf hij toe. “We hebben de fout gemaakt om de harde compound niet te proberen. Die was in deze omstandigheden super belangrijk. Uiteindelijk was mijn achter stand maar 5,5 seconden. Achter één rijder ver loor ik maar anderhalve seconde, achter meer rijders werd die achterband super heet en we weten niet waarom.” Volgens Quartararo ontbrak het hem boven dien aan ‘topsnelheid, acceleratie en grip ach ter’. “Als we ergens op vrijdag komen, zijn we bijna altijd snel, omdat onze machine weinig verschilt van vorig jaar. Maar zij (Ducati, red.) zijn met veel meer mensen dan wij en hoe meer ronden zij maken in een weekend, des te sneller ze worden.” Op zaterdag verkeek Aleix Espargaro zich in de laatste vrije training op de bedrijfstempe ratuur van zijn harde achterband. De Aprilia- coureur werd gelanceerd en het was een klein wonder dat hij zich even later nog als zesde kwalificeerde – met een fractuur in de rech ter hiel, zo bleek op maandag. Dat hij slechts één punt inleverde op zijn rivaal Quartararo zorgde voor gemengde gevoelens. Hij finishte als negende, nadat hij in de laatste ronde nog even vóór Quartararo had gereden. “Het was eigenlijk onmogelijk, maar ik moest het pro beren”, lachte hij. Zijn fysieke toestand wilde Espargaro niet als een excuus gebruiken. “De pijn was geen excuus, maar ik kon niet vrij op de motor bewegen en ’m niet goed af laten draaien. Ik voelde me de hele race wel stijf maar ik had weinig pijn”, aldus de man die als enige in alle races punten behaalde. “Maar ik kon niet inhalen. Het is jammer dat ik dit week end niet kon vechten voor de overwinning. Ik denk dat ik een betere pace had dan Maverick, maar dat moet je in de race laten zien. Ik had geen enkele tractie aan de rechterkant. Van daag was het een goede kans om punten goed te maken. Het is me niet gelukt.” n Op zaterdagmiddag verliet Aleix Espar garo na een enorme highsider het circuit per brancard. Een dag later werd hij met een fractuur in zijn hiel negende. (Foto: MotoGP).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3