MotoPlus 16 - 2022
SPORT GRAND PRIX VAN GROOT-BRITTANNIË 90 MOTOPLUS SPORT het eind van de race had ik al geen grip meer achter. Maar ik prijs me hoe dan ook gelukkig dat ik dit soort mensen om me heen heb.” In Viñales had Bagnaia een nieuwe tegen stander. “Het was de eerste keer dat ik met Maverick vocht. De eerste echte keer was in Misano 2020 en toen crashte ik toen hij ach ter me zat te pushen. Ik denk dat hij met een goede start competitiever zou zijn geweest dan ik. Toen hij bij mij in de buurt kwam, zag ik dat zijn achterband op was. Hij remde me voorbij en ging wijd, waarna ik meteen het gat afsloot. Dat was de sleutel voor de winst.” Op advies van zijn team startte Viñales vanaf de tweede positie zonder zijn Ride Height Device achter in te schakelen. “Ze raadden het af, omdat het hier pas heel laat uitschakelt. Ik durfde dat risico wel aan, zij vonden het veiliger om het niet te gebruiken. Toen we startten had iedereen om me heen (inclusief teamgenoot Espargaro, red.) het wel”, zei Viñales lachend. Bij de start verloor de Spanjaard veel en hoewel hij aanvankelijk niet erg doortastend leek, was het slot van Viñales’ wedstrijd van grote klasse. “Ik denk dat het een heel andere race was geweest als ik vanaf het begin mijn eigen ritme had kunnen rijden en eerste of tweede was geweest”, schatte de snelste man van de warm-up in. “Maar ik kon aan het einde vechten en dat motiveert je ook om de volgende race sneller te zijn in het begin. Het kwam niet door de slechte start, het kwam omdat er veel verkeer was en omdat ik continu in gevecht was. Daardoor konden Pecco en Jack een gat slaan.”Voor de herboren Viñales was het het tweede Aprilia-podium op rij na zijn derde plaats in Assen. Hij had niet het gevoel Na vier rondjes kopwerk glijdt Zarco onderuit. Daarmee vergooit hij zijn – volgens hem – beste kans op een eerste MotoGP-zege. (Foto: Lukasz Swiderek/PSP/FIM) dat hij naast de winst had gegrepen omdat hij bij de start aan de kant werd geduwd door Quartararo. “Ik heb nergens spijt van, ik ben meer dan blij met de tweede plaats en de vol gende keer vechten we nog harder. De rest is slechts een kwestie van tijd.” In Assen werd de top 4 gevormd door Euro pese constructeurs, in Silverstone reden de eerste zes rijders zelfs op Europese machines – voor het eerst sinds de eerste GP van 1970 op de Nürburgring. Andrea Dovizioso kondigde in Silverstone aan dat hij na de Grand Prix van San Marino vanwege de slechte resultaten definitief een punt achter zijn carrière zet. Yamaha-testrijder Cal Crutchlow vervangt hem de laatste zes races in het RNF Yamaha Team. De sterke prestaties van de Europese fabri kanten in de MotoGP waren voor Dovizioso geen nieuws. “De laatste vijf, zes jaar zette die verandering in”, aldus de 36-jarige Italiaan, die in zijn vijftien jaren MotoGP op Honda, Ducati Alex Rins had een raketstart vanaf de elfde plaats, maar na een paar ronden kopwerk viel hij terug naar de zevende plaats achter Miguel Oliveira. (Foto: Polarity Photo/KTM) Johann Zarco start sterk vanaf pole, Fabio Quartararo zet even later tweede man Maverick Viñales klem. Jack Miller, vóór de achter hem verscholen Bagnaia, is ook goed weg. (Foto: Yamaha)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3