MotoPlus 16 - 2022
SPORT MOTOPLUS 89 Als de leider in het wereldkampioenschap nog een rekening moet inlossen vanwege – volgens het Panel of Stewards – ‘onverant woord rijgedrag’ tijdens de Dutch TT en de nummer 2 in de tussenstand op zaterdag middag zwaar crasht en met een breuk in zijn hiel aan de start verschijnt, moet je profiteren. Dat wilde Johann Zarco, maar Pecco Bagnaia deed het. Zarco leidde na een fantastisch pole record vier ronden, maar crashte in de vijfde van twintig ronden; voor de derde maal in twaalf wedstrijden. De als derde gestarte Jack Miller nam vervolgens één ronde kopwerk voor zijn rekening, waarna Alex Rins het initia tief overnam. De winnaar van 2019 was vanaf een elfde plaats op de grid gekomen, maar slaagde er niet in Suzuki’s eerste overwinning sinds de Grand Prix van Valencia van 2020 te boeken. Teamgenoot Joan Mir gleed roemloos onderuit op een zevende plaats, terwijl Rins door een opspelende achterband gedesillu sioneerd slechts als zevende over de streep kwam. Na Rins’ kopwerk meldde Bagnaia zich aan het front. Hoewel de steeds sterker rij dende Maverick Viñales zich in de voorlaatste ronde even langs Bagnaia remde, counterde de Ducati-coureur koel. Zo won Bagnaia zijn vierde race van het jaar, amper een halve seconde voor Viñales en 0,6 voor teamgenoot Miller. Enea Bastianini reed een geweldige race en passeerde in de laatste ronde Jorge Martin. Na contact bij de start verloor Bastianini een winglet aan de linkerzijde van zijn GP21, maar hij vocht zich van een elfde plaats naar voren – halverwege de race op een tiende plaats op 3,15 seconden van leider Rins, aan de finish was het verschil 1,6 seconde op winnaar Bagnaia. Een seconde achter Bastianini kwam Miguel Oliveira als zesde binnen. In diens slipstream volgden Rins, de balende Fabio Quartararo en de geblesseerde Aleix Espargaro. Hoewel hij op de lijst van snelste rondetijden pas als dertiende terug te vinden was, won Pecco Bagnaia na een allesbehalve makkelijke kwalificatie de Grand Prix van Groot-Brittan nië. Pas in de warm-up had hij met de harde achterband en de medium voorband een winnende combinatie gevonden. “Aan het eind had ik achter totaal geen grip meer en begon ik heel hard te remmen. Dat was de enige manier om m’n positie te beschermen”, aldus de Italiaan die niet alleen de meeste GP’s in 2022 won, maar ook de meeste ronden op kop reed. Gedurende het weekend had Bagnaia contact gezocht met mentor Valentino Rossi in Tavullia en Casey Stoner. De Australiër stond vorig jaar in Portimão de Ducati-fabrieksrijders Bagnaia en Miller met raad en daad terzijde. “Vale heeft me veel geholpen om de situatie goed te begrijpen”, vertelde Bagnaia. “Dat was niet makkelijk, want hij zat thuis voor de tv. Maar hij hielp me om de banden en de tem peraturen te begrijpen. Casey heb ik gevraagd of hij in het verleden hier iets had gedaan wat me zou kunnen helpen. Vanmorgen stuurde hij me een bericht. Ik heb geprobeerd om meer tractie te vinden bij het uitkomen van bochten, zoals hij het deed. Ik wachtte iets langer om op het gas te gaan. Dat was goed, maar misschien niet met de band die we nu hebben en aan In twee wedstrijden maakte Pecco Bagnaia 42 punten goed op Fabio Quartararo. Na zijn knappe overwinning in Assen wist Bagnaia onverwacht ook de Grand Prix van Groot-Brittannië te winnen. De Ducati- coureur reed een magnifiek opgebouwde race, terwijl Quartararo en ook Aleix Espargaro in Silverstone om verschillende redenen de schade beperkt probeerden te houden. Maverick Viñales en Jack Miller zorgden met Bagnaia voor een volledig ‘Europees’ podium. | Tekst: Frank Weeink | TINO Drie gelukkige mannen: Bagnaia tekende voor Ducati’s 200e MotoGP-podium, ook Viñales was happy en Miller pakte zijn vierde podium van 2022. (Foto: Lukasz Swiderek/PSP/FIM) »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3