MotoPlus 16 - 2022

INTERVIEW MOTOPLUS 87  houden ten opzichte van degene die achter me rijdt, is niet het probleem. Maar als ik in de achtervolging ben, is het makkelijker om die fout te maken.” ? Wat is groter: de vreugde die bij winnen hoort of de frustratie die bij die crashes vrijkomt? “Heel eerlijk gezegd, we vechten voor een titel, nietwaar? Winnen is geweldig, maar als je die fouten maakt zoals ik ze heb gemaakt, wegen die zwaarder dan de overwinningen. Wedstrijden winnen is fantastisch, maar als je de titel wilt winnen, is het belangrijker om constant goed te zijn.” Ik denk dat wij als rijders allemaal wel met de druk kunnen omgaan. Maar in de Moto2 won ik acht races en in al die acht wedstrij­ den zat ik op kop en pushte ik. Ik hoefde niet zo vaak echt in gevecht. Ik denk wel dat ik sterk ben in de duels, want normaal gesproken kan ik goed van ver komen. Maar als een race wat gesetteld lijkt, moet ik mis­ schien meer blijven pushen.” ? Als je wint voldoe je dus aan je verwachtingen en als je crasht moet je dus weer aan je zelfvertrouwen werken. Hoe doe je dat? “Normaal gesproken ken ik mijn moge­ lijkheden wel. Ik weet dat we in alle races voorin mee kunnen doen. We demonstreren elke keer dat we die snelheid hebben. Maar als ik crash of als we problemen hebben, weet ik voor de volgende race al weer dat ik de snelheid wel heb. Dat geeft me rust. Maar bij fouten, problemen of crashes, is het belangrijkste om te snappen waarom iets gebeurde. Daar ben ik altijd mee bezig.” ? Je komt altijd heel rustig over, wat er ook gebeurt. Na de crash in Le Mans zei je dat je boos was, maar daar was weinig van te merken. Hoe ga je thuis met die boosheid om? “In Le Mans was ik zeker boos, maar ik begreep dat het mijn fout was en ik heb het team m’n excuses aangeboden. Na de crash in Duitsland niet, omdat ik niet wist wat er fout was gegaan. Als ik crash, heb ik zeker iets fout gedaan, maar dat moeten we nog uitzoeken. Maar als ik thuis kom, probeer ik niet over de races na te denken. Dan probeer ik m’n tijd door te brengen met m’n vriendin en dat helpt me heel erg. En we hebben een hondje, dat vreet ook veel van m’n tijd, maar het is wel heel leuk.” ? Na Duitsland zei je dat Fabio een com- pletere rijder was dan jij. Ik denk niet dat veel rijders dat over een concurrent zeggen en het zegt ook wat over jou. Dacht je niet ‘hiermee toon ik m’n kwetsbaarheid’? “Ik denk dat oprechtheid heel belangrijk is. En ik geloof ook nog steeds dat Fabio completer is dan ik. Ik werk er aan om dat ook te bereiken. Maar het is duidelijk dat ik nog iets mis om een honderd procent titelkandidaat te zijn. Fabio is op dit moment de enige rijder die zo constant is, die zo snel en sterk is. Als ik wil winnen en wereldkampioen wil worden, moet ik me ver­ beteren en moet ik ook die stappen zetten.” ? Met wie praat je daarover? “Dat moet je toch vooral zelf doen. Je moet naar jezelf kijken en de tekortkoming begrij­ pen. Ik dacht pas nog dat ik normaal gespro­ ken altijd wel zeg dat ik me sterk voel, maar toen dacht ik ‘heb ik daar weleens over nage­ dacht, of niet’. Ik denk dat dat iets is wat ik moet leren en waar ik over moet praten. Mijn trainer is daar heel goed in en m’n vriendin en m’n familie ook. Ik denk dat zeventig procent van mezelf moet komen en de overige dertig procent door hulp van m’n vriendin, m’n fami­ lie en het team.” ? Fabio heeft met een sportpsycholoog gewerkt, Alex Rins ook en Andrea Dovizioso eveneens – hoewel hij er een andere naam aan geeft. Heb jij er ooit over gedacht om hulp van buiten te zoeken? “Op dit moment denk ik dat ik die hulp niet nodig heb, ook niet als het mezelf lukt om die fouten te voorkomen. Maar als ik problemen blijf houden in de toekomst, stel ik me daar voor open. Het draait altijd om een ‘open mind’.” ? Alle coureurs hebben het erover dat jullie op de grens zitten en dat daardoor fouten sneller worden gemaakt. Hoe lastig is het om daar mee om te gaan? “Dat is de sleutel van Fabio’s succes! Al de din­ gen die ik net heb genoemd hangen daarmee samen. Op dat gebied moet ik me verbeteren.” ? Zelfs Ducati’s Sport Director Paolo Ciabatti zei in Assen dat het moeilijk wordt om de titel te pakken. Betekent dat dat je al vooruitkijkt naar 2023? “Nee, ik ben er mee bezig om elke race de sterkste en de snelste te zijn. We bekijken het race voor race en als het tijd wordt om over de titel te praten, dan zien we dat dan wel. Nu ligt de focus gewoon op het winnen van zo veel mogelijk races. De mindset is altijd hetzelfde, om de beste versie van mezelf te zijn. En om steeds te leren, niet alleen voor dit jaar, maar ook voor de toekomst. Want ik heb na dit sei­ zoen nog een contract voor twee jaar en we hebben allemaal hetzelfde doel.” n Naast vier race-crashes waren er tot en met de Dutch TT ook drie overwinningen. Het waren Bagnaia’s enige podiums in 2022.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3