MotoPlus 16 - 2022
PECCO BAGNAIA INTERVIEW INTERVIEW MOTOPLUS 85 als polesitter op weg lijkt naar zijn derde over winning in vier races. Uit de crashlijst van 2022 blijkt dat Bagnaia met acht valpartijen in de eerste elf races al vaker is gevallen dan in heel 2021. Eén van die schuivers met slicks tijdens een halfnatte kwalificatie in Portugal levert hem een schouderblessure op, waar Bagnaia zichtbaar door wordt geremd. Bagnaia heeft dan al een nul achter zijn naam staan als hij in de eerste race van het jaar naar voren probeert te komen en samen met Jorge Martin onderuit gaat. Daarna volgen nog racecrashes in Le Mans, Barcelona (van de sokken gereden door Takaaki Nakagami) en Duitsland. En hoewel hij in Jerez, Mugello en Assen drie perfecte optredens met een overwinning afsluit, gaat het verhaal van Pecco Bagnaia dit jaar meer over vallen dan over vieren. Vóór de Grand Prix van Groot-Brittannië bedroeg zijn achterstand op Quartararo 66 pun ten; reden waarom Bagnaia niet aan een wereld titel wil denken. ? Toen we aan het seizoen begonnen, zeiden veel mensen dat jij de favoriet zou zijn. Ik weet vrij zeker dat jij er ook zo over dacht. Wat doet dat met een coureur? “Aan het begin van het seizoen was ik vrij zeker dat we voor de titel zouden kunnen gaan dankzij de verbeteringen die we vorig jaar hadden gevonden. Maar de topfavoriet was zonder twijfel Fabio, als wereldkampioen. Wij hadden niet de start van het seizoen zoals we hadden verwacht. Onze machine werkte niet zo goed, dus we moesten veel veranderen en verbeteren. In Portimão en daarna Jerez waren we op de goede weg, dus dat was nogal laat. Maar daarna maakte ik een paar fouten en ik had pech, maar het was belangrijk om te ana lyseren waarom ik die fouten maakte en hoe ik ze kon voorkomen.” ? Na je crash in Duitsland zei je dat je niet wist wat er gebeurd was, maar als je crashte, moest het een fout zijn geweest. Wat denk je dat je verkeerd hebt gedaan en wat kun je ver beteren? “Dat is moeilijk om precies te weten. Maar de twee keren dat ik dit jaar door eigen schuld ben gevallen, was toen ik dacht ‘oké, even op adem komen en dan weer pushen’. En vervolgens crashte ik. Ik heb het niet over concentratieverlies of dat ik de focus kwijt was. Maar misschien moet ik nog steeds leren dat we met onze machine in sommige situaties moeten blijven pushen voor de banden. Dat klinkt raar om te denken, maar het is de enige verklaring die ik heb. Als ik alleen op kop rijd, is dat probleem kleiner. Het gat onder controle Bagnaia op de GP22-hybride. Na de wintertesten besloten hij en zijn teamgenoot in overleg met de teamleiding te kiezen voor een blok dat tussen de GP21 en GP22 in zit. De symboliek druipt er af als er in Misano 2020 met een eerste podium weer licht aan het einde van de tunnel is voor Bagnaia, die nog met een kruk loopt vanwege een eerder gebroken onderbeen. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3