MotoPlus 16 - 2022
INTERVIEW MOTOPLUS 83 Pecco is niet perfect. En de Italiaan is zelf ook de laatste om dat te beweren. Toch is al heel vroeg duidelijk dat de als Francesco gedoopte Bagnaia een speciaal talent heeft. Op zijn dertiende wordt hij al derde in het hoogge waardeerde Spaanse 125 cc-kampioenschap en in 2013 maakt hij in het Team Italia bij de seizoensopener in Qatar zijn Grand Prix-debuut. Na een jaar zonder punten wordt hij opgepikt door de VR46 Academy en een jaar later stalt Valentino Rossi hem bij Jorge Martinez. Op een minder snelle Mahindra etaleert Bagnaia zich als een snelle en bekeken stuurman, die in 2016 het Indiase merk tijdens de Dutch TT een historische eerste Grand Prix-overwinning bezorgt. Twee jaar later is hij mede dankzij acht keer winst Moto2-wereldkampioen. Bagnaia’s debuutjaar in de MotoGP in het Pramac Ducati- team is er letterlijk een van vallen en opstaan. Door een onderbeenbreuk in Brno houdt hij ook een dubbel gevoel over aan 2020, zijn tweede seizoen in de koningsklasse. Maar twee keer een snelste ronde én een tweede plaats in Misano laten zien dat Ducati terecht geduld heeft met de ruwe diamant. Als hij aan het begin van 2021 in het fabrieksteam aantoont dat hij ook vanaf de eerste ronden hard kan gaan – een tekortkoming in de twee vorige seizoenen –, ontpopt de altijd vriendelijke en correcte Bagnaia zich tot Fabio Quartararo’s grootste concurrent. Van de 58 punten achter stand die hij na tien GP’s heeft, zijn er acht wed strijden later nog 26 over. Bij de seizoensfinale is het niet winnaar Bagnaia maar zijn teamge noot Jack Miller die na een historisch eerste vol ledig Ducati-podium alvast een waarschuwing laat horen voor 2022 na een gelukkig makende test op de machine voor het nieuwe seizoen. “Ik geloof echt dat alles beter is. Dus de rest van de wereld heeft volgend jaar een probleem”, spreekt de Australiër daar stoere taal. Dat optimisme blijkt echter niet geheel terecht. Na niet bijster overtuigende wintertesten besluiten Ducati, Bagnaia en Miller te kiezen voor een soort hybride krachtbron, een V4 die tussen die van 2021 en de nieuwe van 2022 in zit. Tijdens de openings-GP van 2022 in Qatar geeft Bagnaia aan dat hij blij is ‘weer te kunnen werken zoals ik wil’, waarmee hij niet alleen impliceert maar later ook toegeeft dat hij als fabriekscoureur te lang aan het testen is geweest in de aanloop naar dit seizoen. Het duurt desondanks tot de vierde Grand Prix van het jaar voordat Bagnaia voor het eerst eens een sessie afsluit als snelste, en tot de Grand Prix van Spanje voordat hij zijn eerste pole position scoort. Hij remt marginaal eerder, maar kan harder een bocht in duiken, vertelt Bagnaia in Jerez. “Daar verloor ik vorig jaar veel tijd, ver geleken met Fabio”, aldus Bagnaia. De GP22 is Voor een Italiaan lijkt Pecco Bagnaia over verbazingwekkend weinig mediterraan temperament te beschikken. De in Turijn geboren Bagnaia oogt bijna altijd kalm en Ducati’s ‘hot favourite’ voor 2022 klinkt vaak doordacht, zonder zichzelf een strak pers protocol aan te meten. Foutloos is Bagnaia echter geenszins, zo tonen niet alleen zijn kostbare valpartijen, maar ook het feit dat hij in zijn vakantie op Ibiza met excessief veel drank op achter het stuur stapte en een sloot in reed. | Tekst: Frank Weeink; Foto’s: Ducati en MotoGP | fysiek minder zwaar om te rijden. “Je voelt het gewicht minder. De basis is vergelijkbaar met die van vorig jaar, maar de nieuwe smallere stroomlijn helpt ons daarmee.” Luca Marini, die Bagnaia goed kent van hun gezamenlijke dagen op Valentino Rossi’s ranch, benadrukt het belang dat de vice-wereld kampioen van vorig jaar heeft voor Ducati. “Ik denk dat Ducati heel erg zijn commentaren volgt, want ze geloven heel erg in hem”, meent Marini.“En terecht, want hij is de beste Ducati- coureur. Je moet de feedback van de beste rijder volgen. Want je wilt het kampioenschap winnen en slechts één rijder kan de titel pakken.” Aan Bagnaia’s snelheid twijfelt niemand. Op zeven van de tien circuits waar de MotoGP- coureurs al eerder waren, worden dit jaar nieuwe polerecords gevestigd – viermaal door Bagnaia. Die vier poles in 2022 zijn er evenveel als die van Fabio Quartararo, Aleix Espargaro en Johann Zarco – de nummers 1, 2 en 3 in de tussenstand – bij elkaar. Ook is Bagnaia ver antwoordelijk voor drie van de zeven nieuwe ronderecords in 2022. Dertien keer staat Bagnaia sinds 2020 op een MotoGP-podium, zevenmaal als winnaar. Bij niet minder dan zes van zijn (tot en met Assen) zeven overwinnin gen komt de Ducati-coureur elke ronde als leider voorbij start-finish. In Assen staat voor de zeventiende keer op rij minimaal één Ducati op het podium. Die serie begon dankzij Bagnaia vorig jaar in Aragon, waar hij, ogenschijnlijk koel, elke keer een antwoord heeft op de aanvallen van Aragon- specialist Marc Marquez en zo zijn eerste MotoGP-race wint. Bagnaia maakt achtmaal deel uit van zo’n ‘Ducati-podium’ – sléchts achtmaal, want die reeks had er voor de nu 25-jarige Italiaan beduidend beter uit kunnen zien. Op zijn geliefde Misano komt hij vorig jaar vijf ronden voor de finish ten val, terwijl hij “FOUTEN OVERWINNINGEN” WEGEN ZWAARDER DAN »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3