MotoPlus 16 - 2022

*De redactie plaatst een selectie van de ingezonden reacties en behoudt zich het recht voor om reacties, indien noodzakelijk, te parafraseren en/of in te korten. Heeft u ook een vraag of opmerking voor ons? E-mail deze naar reageren@­ motoplus.nl , of stuur een brief naar MotoPlus Mail, Postbus 90, 7051 AB Varsseveld.* MAIL- FEEDBACK TE LUID IS UIT Tegengeluid De stellige opening ‘ik wil toch even iets recht­ zetten’ in de inzending van Peter de Vries in een voorgaande Mailfeedback schreeuwt helaas om een tegengeluid. Ik durf te stellen dat Peter langs een dijkweg tegenwoordig in de minderheid is als het gaat om de waardering voor het uitlaatgeluid van zijn MT-01. En dan zal één MT-01 vast nog meevallen. Helaas zoeken motorrijders vaak in groepen de dijken op en dan is de geluids­ druk navenant langduriger en hoger. Over smaak valt niet te twisten: met inmid­ dels 32 jaar onafgebroken rijervaring op van alles, van tweetakt tot (momenteel) een dikke BMW R1250RS, kan ik ook de stilte van elektrisch rijden enorm waarderen en de kritiek van de dijkbewoners begrijpen. Daarom kom ik daar ook alleen te voet of met de fiets recreëren, niet op mijn motor. Ik vermoed dat Peter precies die doel­ groep vertegenwoordigt waartegen de campagne ‘Te luid is uit’ zich richt. Remmelt Duurland, Zwolle MAIL MOTOPLUS 79  CE-GECERTIFICEERDE ONDERDELEN Eenduidigheid Recent ontstond in Nederland een discussie over de Duitse acties met betrekking tot de volgens Duitsland vereiste CE-markeringen op vervan­ gende sturen, rem- en koppelings­ hendels en handvatten. Blijkbaar mag je overal in Europa gebruik maken van vervangende onder­ delen zonder specifieke keurings­ eisen à la CE, behalve in Duitsland. Je kunt zelfs gedwongen worden om je motorfiets te laten staan. Als je nu na een ongelukje je motor­ fiets naar de dealer brengt voor reparatie en deze gebruikt originele onderdelen, dan zou je denken dat alles in orde is als je in Duitsland gaat rijden. Echter, de Duitsers ver­ langen dat je dan allerlei papieren bij je hebt, zodat je kunt aantonen dat de door de dealer gebruikte originele vervangingsdelen waarop geen CE-keurmerk is gestanst toch goedgekeurd zijn. Ik denk dat vrij­ wel niemand zich van dit ‘gevaar’ bewust is. Bij vervangende uitlaten is het nog te begrijpen dat deze aan keuringseisen moeten voldoen, bij een ander stuur (bijvoorbeeld van Engels fabricaat) is dit gewoon onbekend. Op mijn Honda uit 2006 staan geen CE-keurmerken op rem­ hendel, koppelingshendel en stuur, zodat ik volgens mij in Duitsland het risico loop om niet verder te mogen rijden. Overigens heb ik dit aangekaart bij een grote Duitse leverancier (Louis), die een en ander bevestigt. Dit lijkt me nu bij uitstek een onderwerp voor de FEMA om eens aandacht aan te besteden. Nationale organisaties kijken uit­ sluitend op nationaal niveau, terwijl dit echt een grensoverschrijdend probleem is. Peter van der Vaart ROADTRIPS Waar parkeren? Met veel interesse lees ik de verhalen over jullie road­ trips. Daarbij heb ik een brandende vraag, vooral omdat ik een vrij nieuwe FJR1300 rijd. Waar parkeren jullie de motor bij overnachtingen? Staan die gewoon buiten of zijn er veel overdekte stallingen te vinden? Eén van de redenen dat ik het bij uitstapjes van een dag houd, is de zorg over parkeren en de veiligheid van mijn motor. Ik hoor graag over jullie ervaringen en oplossingen. Paul Bos Om bij het begin te beginnen, we zor- gen altijd dat we de motor op slot kun- nen zetten. Indien mogelijk nemen we een kettingslot mee, zodat we de motor ook ergens aan vast kunnen zetten. Zo niet, dan hebben we minimaal een schijfremslot bij ons. Een ART-gecertificeerd slot om precies te zijn, omdat dat door de meeste verzekeringsmaatschappijen wordt geëist. Verder proberen we altijd accommodaties uit te zoeken met een afgesloten parkeerplaats, of beter nog een overdekte, bewaakte en/of afgesloten parkeerruimte (bijv. garage). Dat wordt met name bij motorvriendelijke hotels (o.a. www.motorrad-hotel.com en www.moho.info) doorgaans expliciet vermeld bij de specifieke faciliteiten. Er zijn tegen- woordig door heel Europa heel veel hotels waar je je motor veilig kunt stallen voor de nacht, daarvoor hoef je het dus echt niet enkel bij dagtochten te houden! En als je op door- reis bent zijn er ook langs de snelweg veel hotels waar de parkeerplaatsen ’s nachts worden afgesloten met een stevig hekwerk. VERGELIJKINGSTEST BMW XR Foutje? In de vergelijkingstest van de BMW F900XR en S1000XR (MotoPlus 2/2022) viel mij op dat bij de F900XR een tank­ inhoud opgegeven is van 25,5 liter, waar­ van 3,5 liter reserve, dus 22 liter beschik­ baar. Het verbruik tijdens de test was 1 op 23,3 en de opgegeven actieradius 360 kilometer. Dan is er ergens een vergis­ sing gemaakt, er is 22 liter beschikbaar, dus is de actieradius 22 maal 23,3, wat neerkomt op 512,6 kilometer. Wellicht is de tankinhoud verkeerd opgegeven? (Brief ingekort door de redactie) Hans Spanger Je hebt het helemaal bij het juiste eind: de tankinhoud van de F900XR is namelijk 15,5 liter, niet 25,5. In combinatie met het door jou genoemde verbruik kom je daarmee op een actieradius van ruim360 kilometer, die klopt dus wel. Even voor de goede orde: bij het berekenen van de actieradius wordt altijd uitgegaan van de volledige tank­ inhoud, inclusief de reserve (op die liters kun je immers ook gewoon een beroep doen). In dit specifieke geval is het dus 15,5 liter maal 23,3 kilometer. In MotoPlus 15 trok redacteur Ad van deWiel met een Africa Twin naar de Dolomieten.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3