MotoPlus 16 - 2022
74 MOTOPLUS MIJN TROTS MIJN TROTS REMMELT KIELSTRA MET ZIJN YAMAHA TRX850 “Door mijn onregelmatige werktijden had ik dit vroeger nooit voor elkaar gekregen, maar na het stoppen bij mijn werkgever begon ik direct aan dit project. Zonder al te veel tech nische kennis heb ik deze TRX in een half jaar tijd helemaal uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. De motor was niet echt aftands, maar had wel geleefd. Niets blijkt lekkerder dan een beetje rommelen in de schuur met een schroevendraaier en poetslap. Gelukkig heb ik wel een maat kunnen inzetten voor lastige klussen als kleppen stellen en het ultra soon reinigen van de carburateurs. Natuurlijk maak je blunders bij zo’n eerste project. De carburateurs zijn verkeerd aangesloten, daar liep de benzine zo in. Soms begin je verkeerd, door iets zo maar uit elkaar te trekken. Tegen woordig maak ik eerst foto’s en dan label ik alles. Al met al was dit een mooie examen opdracht. Al kon ik daarbij altijd gebruik maken van de kennis van HPS-motoren. Die TRX-specialist weet echt alles van dit model. Mijn voorliefde voor snelle motoren heb ik van mijn Friese neven. Mijn vader reed wel motor fiets, maar op zo’n rampzalige Jawa. Bij mijn neven las ik motorblaadjes en ik was direct fan van het sportieve spul. Vroeger kocht je dan een Honda met Rickman-kuip en special paint, maar mijn eerste motorfiets was een Yamaha TX750. De beroemde slagroomklopper inder daad. Dat is mij ook gebeurd. Het blok was niet te herstellen, gelukkig kreeg ik een nieuw exemplaar. Op twee Honda’s na heb ik altijd Yamaha’s gehad. Het zijn motoren die altijd goed sturen. Naast een YZF750 en FJ1200 heb ik diverse R1’s gehad. Ik heb namelijk twaalf jaar aan de Zomeravondcompetitie deel genomen. Circuit-rijden is heerlijk, maar al mijn maten haakten een voor een af en alleen is het toch minder leuk. Bovendien wil ik altijd weer sneller rond en dan moet er weer een nieuwe dure motorfiets komen. Met het geld dat je er in stopt kun je ook met vrouw en kin deren op vakantie. Omdat ik er een paar keer vanaf ben gestuiterd, waren ze thuis sowieso niet zo’n fan van mijn hobby. Na alle snelle viercilinders is dit de eerste tweecilinder die ik rij. Het koppel, het geluid en het rijgemak staan me wel aan. Hiermee rijd ik ook wat rustiger dan met de R1. Als je met een R1 alleen maar bij een verkeerslicht staat, houdt de politie je al in de gaten. Dat is met deze minder. Ik heb in het verleden ook wel erg veel betaald aan de staat. Deze is meer voor de zaterdagmiddag op een dijk inclusief terrasje en dan met een leeg hoofd naar huis. Bij deze TRX zijn wielen, frame en vorkpoten gepoedercoat. Waar nodig heb ik de alumi nium onderdelen gepolijst. Natuurlijk zijn de voorremklauwen vervangen door de blauwe exemplaren van de R6. En als je dan toch bezig bent, kies je natuurlijk ook voor stalen remleidingen. Het zitje is vervangen door een monozitje met een ander achterlicht en knipperlichten. Het zadeltje is door een oud-collega gestikt. Geel vind ik gewoon een mooie kleur, maar dan wel mooi simpel en egaal. Niet al die logo’s en letters erop. Som mige mensen verklaarden me voor gek dat de kop rood is gespoten, maar dat vind ik leuk en Wat moet je aan met je leven als je net klaar bent met jouw loopbaan in een bouwmarkt? Remmelt Kielstra hoefde niet lang na te denken en begon direct aan zijn eerste project als gepensioneerde. Deze Yamaha is het resultaat. Volgende projecten zijn al op til. | Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: Guus van Goethem | Een mooie examenopdracht »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3