MotoPlus 16 - 2022

BIKERS’ CLASSICS REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 73  1998 zo’n machientje gespot bij Ferry Brouwer en ik droomde ervan ooit zelf zo’n racertje te bezitten. De verkoper woonde dichtbij en dat vergemakkelijkte de deal. De TD 250cc uit 1972 is eigenlijk een kopie van de machine waarmee Jarno Saarinen in de Grands Prix racete, begin jaren ’70. Omdat ik vrij groot ben, heb ik het zitje en de rem- en schakelpedalen aan moeten passen. Van nature ben ik een voorzichtig mens, die goed zorgt voor zijn materiaal. Daardoor was ik tijdens de eerste ritten enorm bevreesd om de machine hoog in toeren te trekken, terwijl zo’n ding pas in zijn nopjes is in zijn powerband. Oefening baart kunst en het gaat steeds beter.” Marnix van der Schalk uit Wageningen heeft zijn exclusieve Segoni Laverda meegebracht. Sinds 1972 is hij onvoorwaardelijk verknocht aan de glorieuze oranje racers uit Breganze. “De SF2 die ik in ’76 kocht heb ik nog steeds in mijn bezit”, vertelt hij trots. “Hij bracht me door heel Europa en ik heb er ook mee geracet. Het beestje heeft inmiddels dik 250.000 km afgelegd. Er kwamen met de jaren steeds meer motoren bij, met als resultaat dat ik nu zeven­ tien Italianen, waaronder een groot aantal SFC-racers, onder de vleugels heb. Het boeit me enorm om de evolutie in de opeenvolgende modellen te ontdekken. De lat gaat steeds hoger en de projecten worden met de jaren steeds complexer en moeilijker te realiseren. Via research kwam ik bij Segoni terecht. In ’73 deden de twee bekende Italiaanse journalisten Cereghini en Daneu met een fabrieksblok in een Segoni-frame mee aan de 24 Uur van Le Mans. Deze historie fascineerde me mateloos en ik droomde ervan ooit zo’n motor te vinden. Tot een Duitse vriend belde dat hij een Segoni-­ frame had gekocht. Na een jaartje aandringen wilde hij dat gelukkig ruilen tegen een super­ snel Egli-blok van mij. Het frame is Egli-achtig met een grote centrale koker, maar waar Egli chroommolybdeen gebruikte, deed Segoni het met gewoon staal. Volgens zoon Lorenzo Segoni zijn er slechts drie van deze frames gebouwd, die bij hun fabricage helaas niet genummerd werden. De kans dat dit het Le Mans-frame is, is dus ongeveer 33%. Het snelle fabrieksblok uit 1972 heb ik exact nagebouwd, inclusief details als de snelvul-oliedop. De benzinetank, die ori­ gineel bestemd is voor een Honda Segoni, heb ik aan de onderzijde moeten aanpassen aan het Laverda-frame. De gemonteerde magnesium achternaaf is uiterst zeldzaam. Gebrek aan spe­ cificaties maakte de reconstructie van het zitje niet makkelijk. Er bestaan weinig foto’s van de historische machine en de schaarse informatie die ik heb, kreeg ik grotendeels door een bezoek aan de familie Segoni in Florence. Het was een immense zoektocht naar exclusieve onderdelen, maar het resultaat is een nagenoeg een-op-een kopie van de originele racer.” In de paddock staan een aantal standjes waar gebruikte spullen en motoren verkocht worden. Een Sarolea-verzamelaar oogt veel bekijks met een selecte reeks historische ploffers. Heel de dag cruisen er bijna 120 triallisten door de pad­ dock, op weg naar de twaalf door het team van Fred Mohring uitgezette hindernissen. Na de brommers op zaterdag, mogen op zondag de bezoekers en ook de trialrijders een rondje op het vernieuwde circuit rijden. Eric Lejeune, die in de paddock kinderen met elektrische motor­ fietsjes initieert in het trial- en motorrijden, valt op door de gammele kuip op zijn trialmachine. “Het is een Honda CB175 die door mijn vader Eddy Lejeune (drievoudig wereldkampioen trial, red.) tot trialmotor werd verbouwd en waarmee hij talrijke wedstrijden gewonnen heeft. Enkele jaren geleden hebben we de motor in Spanje teruggevonden en ik rij er tegenwoordig Classic-­ trials mee. Ik heb er provisorisch een oude kuip opgezet om de Parade mee te rijden.” Op de zondag worden er in de middagpauze een aantal bloedmooie Ducati’s de Raidillon opgeduwd. De trotse eigenaren van een nieuwe Panigale V2 Bayliss 1st Championship 20th Anniversary hebben er een ‘meet and greet’ met Troy Bayliss himself. Na de fotosessie niks dan vrolijke gezichten. Het feit dat ook de deel­ nemers en fans met een big smile huiswaarts keerden, stimuleert de organisatie met nieuwe ideeën voor de volgende editie. Er is dus zeker nog toekomst voor het verleden. n Van boven naar beneden: Eric Lejeune met de Honda CB175 die door vader Eddy, drievoudig wereldkampioen trial, tot trial­ motor werd omgebouwd en waarmee hij talrijke wedstrijden gewonnen heeft. Een Ducati Hailwood-replica, zo weg­ gereden uit een Joe Bar-strip… Deze Kawa ZRX, een superbike-icoon uit de jaren tachtig, mag ook niet ontbreken. Marnix van der Schalk poseert hier met zijn exclusieve Segoni-Laverda.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3