MotoPlus 16 - 2022
WARMDRAAIEN MOTOPLUS 7 Zomaar wat vragen die opborrelen nu ISA sinds afgelopen maand verplicht is op elke nieuw ont wikkelde auto. ISA? Auto? ISA is het resultaat van EU-verordening 2019/2044, die in november 2019 met stille trom werd aangenomen, en voorziet in een wettelijk verplichte intelligente snelheids assistent (juist, ISA) voor nieuwe auto’s om het aantal verkeersslachtoffers drastisch omlaag te brengen. Uiteraard een nobel streven. Sinds 6 juli geldt dit voor elke nieuw ontwikkelde auto en vanaf juli 2024 moeten alle nieuw verkochte voertuigen over een ISA beschikken. Alle nieuw verkochte voertuigen, dus ook motorfietsen? Daar wringt een beetje de schoen, want honderd procent duidelijkheid lijkt daar vooralsnog niet over te bestaan. Maar wat is ISA precies? Kort door de bocht is ISA een waarschuwingssysteem dat samenwerkt met al bestaande hulpsystemen als cruise control, verkeers bordherkenning, snelheids begrenzer en een naviga tiesysteem. Met behulp van camerabeelden van verkeersborden en het navi gatiesysteem is dit systeem in staat om snelheidslimie ten te herkennen en kan het de bestuurder op de hoogte stellen als zo’n limiet wordt overschreden. Dat kan bijvoorbeeld middels een knipperende waar schuwing in het dashboard, een waarschuwings toon, maar ook met een trillend gaspedaal en aansluitend een verhoogde tegendruk in het pedaal. Om toch te kunnen versnellen, moet de bestuurder het pedaal dan harder indrukken. Gas geven om aan een gevaarlijke situatie te ontsnap pen blijft tot op zekere hoogte dus mogelijk, en ook kan het systeem handmatig uitgeschakeld worden. Het schakelt zichzelf dan wel weer auto matisch in als de auto opnieuw wordt gestart. Terug naar twee wielen. Een motorfiets blijft een balansvoertuig, waarbij de controle linksom of rechtsom toch zoveel mogelijk bij de rijder zou moeten blijven liggen. Een intelligente snel heidsassistent die bij een overschrijding van een snelheidslimiet ‘eigenhandig’ ingrijpt in bijvoor beeld het motormanagement of het gashendel laat trillen en tegendruk geeft, ik noem maar een dwarsstraat, is niet iets waar je als bestuurder van een balansvoertuig op zit te wachten. Dat vindt ook de FEMA, de Federation of European Motor cyclists’ Associations, die in Brussel een vinger aan de pols houdt en van begin af aan al gekant is tegen deze vorm van ISA op motorfietsen, waar bij een belangrijk deel van de controle over de motorfiets feitelijk bij de rijder wordt weggehaald. Vanuit Brussel is de afgelopen jaren getracht de angel uit de discussie te halen door te stellen dat er voor voertuigen uit de L-categorie, waaronder dus motorfietsen, andere regels gelden en dat er vooralsnog geen plannen zijn om de technische vereisten rond de typegoedkeuring voor motor fietsen te wijzigen. En als die intentie er wel zou zijn, dan zou er volgens Brussel een grondige ana lyse van impact en kosten moeten komen. Kortom, de ISA-deur voor motorfietsen lijkt nog niet definitief in het slot te zitten. Maar of ISA de heilige graal is om de EU-doelstelling om in 2030 het aantal ver keersdoden gehalveerd te hebben te halen, waag ik te betwijfelen. Zeker als het om motorfietsen gaat en temeer daar er nog een klein addertje onder het gras zit dat in het slecht ste geval een nogal ingrijpend gevolg voor de privacy kan hebben. ISA is namelijk gekoppeld aan een black box waarin een keur aan rijgege vens opgeslagen kan worden, die in concrete gevallen door bijvoorbeeld politie en justitie opgevraagd kunnen worden. Al die gegevens zijn in principe geanonimiseerd, maar blijft dat ook zo? Ik kan me zo voorstellen dat die gegevens juist weer de heilige graal voor verzekerings maatschappijen kunnen zijn. Jeroen Hidding, Hoofdredacteur MotoPlus WARMDRAAIEN 16 / 2022 Baas over eigen gashendel? DE I SA-DEUR VOOR MOTORF I ETSEN L I JKT NOG NI ET DEF INI T I EF IN HET SLOT TE Z I T TEN Zijn we in de nabije toekomst nog baas over het gashendel van onze motor? Kunnen we straks nog zelf bepalen of we een langzaam rijdend voertuig voor ons even snel inhalen? En kunnen we straks nog een dot gas geven om een potentieel gevaarlijke situatie te ontwijken? Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl Komt er in de nabije toekomst een waar schuwingslampje bij als de snelheidslimiet wordt overschreden?
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3