MotoPlus 16 - 2022

REPORTAGE MOTOPLUS 69  wat pecunia gekost. De ellende is jaren geleden begonnen op het Eenhoorn-treffen, waar we met een vriendengroepje integraal overstag gingen voor Engelse straatmotoren. Dat combi­ neerden we met een ijzerzaag om de machines steeds lichter te maken. Toen kwamen we tot de conclusie dat de banden niet voldeden en het frame een stuk beter kon. Vervolgens heb­ ben we een boorkolom aangeschaft om zowat overal gaatjes in te boren. Wat later werden er thuis regelmatig pakketjes met betrekkelijk dure spullen vanuit Engeland afgeleverd en daar werden onze vrouwen niet erg gelukkig van. Maar massale afwasbeurten hielden op een gegeven moment toch onze huwelijken overeind. Uiteindelijk werd het nog gekker toen we ontdekten dat je met die dingen kan racen. Door allerhande regelneverijen konden we in Nederland bijna nergens meer terecht en moes­ ten we uitwijken naar buitenlandse circuits. Maar aangezien er op louche clubcircuitjes amper adequate medische hulp is, concentreren we ons nu op professionelere circuits zoals hier, waar we net nog een paar dikke Kawa’s flink op hun donder hebben gegeven.” Iets verderop staat Ton Everaers, met zijn 46 jaar de ‘rookie’van de groep. Hij sleutelt aan zijn knal­ gele 750 Triumph T150V met ingekort Martin Russell-frame uit 1968. De machine heeft Carillo-­ drijfstangen en Omega-hoogdrukzuigers.“Alle mannen van mijn leeftijd hebben een Jap onder de kont. Die Honda’s doen het altijd, maar ik krijg er geen kippenvel van. En hier sta ik dan weer”, sakkert de goedlachse kerel.“De motor loopt als Een legendarisch uitzicht voor vele legendarische machines. Drievoudig Superbike-wereldkampioen Troy Bayliss is nog altijd mateloos populair bij jong en oud en kan nog steeds een knap stukje sturen. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3