MotoPlus 16 - 2022
REPORTAGE BIKERS’ CLASSICS 68 MOTOPLUS REPORTAGE Tientallen heroïsche racers genoten tijdens vorige Classics-edities van een stressloze reünie met hun gewezen concurrenten. Vijftienvoudig wereldkampioen Giacomo Agostini en race legendes als John Surtees, Luigi Taveri, Carlo Ubbiali en Jim Redman stonden in de spotlights. De lijst is eindeloos lang, maar voor de post- corona-periode wilde de organisatie het iets rustiger aandoen, met extra racesessies voor de minder bekende petrolheads op machines uit vervlogen tijden. Dit jaar werd de terugkeer van het publiek gevierd met een heerlijk tweedaags racefestijn voor alles wat rookt en stinkt, oud en snel is. Het circuit is met de recente aanleg van een aantal verbrede grindbakken een stuk veiliger geworden en bij het insteken van de beruchte Raidillon is de vangrail naar achter ver plaatst, zodat er beter zicht is om de helling te kunnen insturen. Daar werd tevens een nieuwe tribune geplaatst met een fenomenaal uitzicht. De voor de ouderen onder ons welbekende, knetterende tweetakt gassalvo’s weergalmen over het parcours en lokale, grijsblauwe rook wolkjes stijgen hier en daar op uit het hart van de goed gevulde paddock. Voor de endurance-boxen staan de machines opgesteld die deelnemen aan de GP Parade en Claude Caucal vertelt er trots over zijn 350cc Nougier: “Het betreft de unieke Magnat Debon die door de broers Nougier in 1936, met toe stemming van de fabriek, werd verbouwd voor racegebruik. Concessiehouder Jean was een mechanisch genie, Henri de coureur. Nougier was tussen 1934 en 1972 een serieuze concur rent voor de toonaangevende motorconstruc teurs, want het merk behaalde 280 podiums, zes nationale en vier wereldtitels. Helaas ontbrak het hen aan de broodnodige financiën.” “Tjonge, hier staat een heerlijk pak geschiede nis bij elkaar hé”, lacht Dirk Hagen, die zijn 1971 Rob North tussen een roedel Triumphs heeft neergeploft.“Dat bonte verzamelingetje heeft het ensemble van de Lowland Triples behoorlijk Vorige eeuw trokken de coureurs van het Continental Circus na de TT van Assen naar Spa-Francorchamps, om er traditioneel in het eerste weekend van juli de strijd om de wereldtitel voort te zetten. Nadat de Belgische Grand Prix in 1991 van de kalender werd geschrapt ontstond er een leemte, die sedert 2003 steevast wordt ingevuld met de populaire Bikers’ Classics. Dit jaar was het evenement terug, mét publiek! | Tekst en foto’s: Patrick De Muynck | DUIK IN HET VERLEDEN De Grande Parade met een bonte mix van deelnemers en motoren. Een ex-Wilco Zeelenberg Honda NSR250 GP-racer.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3