MotoPlus 16 - 2022

Ja, het oogt nog steeds futuristisch, maar er zijn inmid­ dels al aardig wat head-up-displays voor motorhelmen leverbaar. Tilsberk, ook bekend van het automatische SOS-systeem Dguard, heeft een nieuwe HUD: de Dvision. Deze geeft middels een klein plaatje in het blikveld info over bijvoorbeeld navigatie, snelheid en eventuele bel­ lers. Daar is uiteraard een connectie met een smartphone voor nodig, maar al naargelang het model zijn wat dat betreft helaas wel vertragingen in de navigatie vast te stellen. Ook de weergegeven snelheid was tijdens onze test niet altijd even betrouwbaar. De montage is door de uitstekende handleiding een peulenschil. De houder wordt in de helm bevestigd, waar de eigenlijke HUD mid­ dels een magneet aan vast zit. Of dat goed blijft zitten, hebben we uiteraard uitgeprobeerd door met geopend vizier een aantal maal stevig op te trekken. Achter een klein ruitje bleek de kracht van de magneet dan te gering en klapte het scherm­ pje weg. Maar bij dagelijks gebruik en normale snel­ heden blijft het goed zitten. Info: www.tilsberk.com + Goed afleesbare enkelkleurige weergave, goede handleiding Betrouwbaarheid, vertraging navigatie Gewicht: 44 gram Prijs: € 329,- TIPS & TRICKS MOTOPLUS 67  GETEST: TILSBERK DVISION HUD Head-up-display voor de helm Hoofdredacteur Jeroen had in Moto­ Plus 7 bovenstaande titel boven zijn voorwoord staan. Hij zat in de lappen­ mand met rugproblemen na hobbyen met een kuub haardhout. Dat ken ik. Je hebt er meerdere keren warmte van, da’s dan weer een voordeel. Zelf kwam ik onlangs hardhandig met een Volvo in aanraking. De airtime duurde niet lang, maar het contact met de Volvo en het asfalt was pijnlijk. Mijn twee jaar oude GS vond op de plaats van het ongeval zijn Waterloo. De gehele voorpartij was afgebroken en de motor was spectaculair met de achterkant omhoog tegen de zijkant van de auto tot stilstand gekomen. Achteraf bekeken heb ik bijzonder veel geluk gehad dat ik er slechts met een pijnlijke pols en de nodige blauwe plekken en spierpijn vanaf ben gekomen. Ik heb die week meteen een Staatslot gekocht. Echter bleek bij de trekking dat ik vermoedelijk bij het ongeval mijn geluk voor die week had verbruikt, want het was een nulscore. Graag deel ik mijn ervaring met jullie over deze aanrijding. Op weg naar huis reed ik over de provinciale weg rich­ ting Goor. Bijna thuis naderde ik een brede kruising, waar op dat moment van links de Volvo naderde. Omdat ik twijfelde of de bestuurster me zag, draaide ik het gas dicht en liet ik de rem slepen. De Volvo stopte echter netjes voor de haaientanden, waarop ik mijn rem loste. Op dat moment besloot de bestuurster toch de kruising over te steken. Op dat moment neemt het zogeheten reptielenbrein het heft in handen. Uitwijken was kansloos en vol remmend bedacht ik mij nog: dit gaat pijn doen. Met een misselijkmakende klap kwam ik tegen het rechter voor­ wiel en werd ik door de achterkant van de motor omhoog geslingerd. Ik heb de verhoogde ruit van de GS niet geraakt en kwam met mijn helm tegen het linker spatscherm en vervolgens op straat. Daar hebben helm en kleding hun werk gedaan, en kwam ik er met genoemde klachten vanaf. Gelukkig had ik vooraf mijn snelheid al teruggebracht omdat ik twijfelde aan de waarneming van de bestuurster. Ik schat dat ik nog een restsnelheid van zo’n 50 km/uur had op het moment van de klap, maar denk er liever niet aan wat de gevolgen hadden kunnen zijn als ik gewoon 80 was blijven rijden. Een dag later werden twee collega’s op de snelweg van hun motor gereden door een bestuurster die werd verrast door sterk vertragend verkeer voor haar en instinctief het stuur naar links draaide waar beiden op dat moment reden. Kansloos om wat dan ook maar te kunnen doen om een ongeval te voorkomen. Ook zij kwamen er geluk­ kig redelijk goed vanaf. Beide situaties geven het belang van goede kleding en bescherming maar weer eens aan. Net als mijn collega’s heb ik dit ongeval nog meerdere keren de revue laten passeren, waarbij ik me steeds afvroeg of ik iets anders had kunnen doen om het ongeluk te voorkomen. De uitkomst was telkens hetzelfde. Je kan heel veel doen om ongevallen te voorkomen, maar soms zit een ongeluk in een klein hoekje en ben je kansloos. Ik kan dus ook weer zonder door het ongeval gehinderd te worden op de motor stappen, waar­ bij ik eerlijkheidshalve wel moet ver­ melden dat bestuursters van blauwe Volvo’s op wat extra aandacht van mijn kant kunnen rekenen... ONGELUKKEN EN KLEINE HOEKJES... René van Bentheim is docent rijopleidingen Motor­ vakgroep van de Politie­ academie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl De hoofdmodule zit met een magneet vast aan de in de helm gemonteerde houder. Een klein schijfje spiegelt de weergave van het display in het blikveld. -CHECK:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3