MotoPlus 16 - 2022
OCC ASION MOTOPLUS 65 Marktsituatie Met alleen al 338 verkochte exemplaren in 2021 (waarmee de 650 enkel zijn grotere broer Z900 voor zich moet dulden qua nieuwverkopen in eigen huis) is en blijft de naakte middenklasser ongemeen populair. Op de tweedehandsmarkt domineert niet geheel verwonderlijk de eerste generatie (2017-2019), waarbij het aanbod start bij zo’n 6.000 euro (enkele exemplaren met extreem hoge kilometrages daargelaten). Voor machines van de tweede generatie (het makke lijkst herkenbaar aan het scherpere koplampje en TFT-dashboard) wordt minimaal duizend euro meer gevraagd. Omdat een nieuwe Z650 momenteel voor € 8.399,- te boek staat, mag de prijs voor een gebruikte ook niet heel veel boven de zeven mille uitkomen. Zeker niet in de privé sector, waar doorgaans een garantietermijn tot aan de stoeprand wordt gehanteerd. Bezichtiging Dec 649cc-paralleltwin is door en door gerijpt en gold/geldt ook in de ER-6n, Versys en Ninja al als een zeer robuust blok. Bij de meeste aangeboden Z650’s blijft het kilo metrage redelijk binnen de perken, al zijn er uitzonderingen met kilometerstanden boven de 50.000. Omdat de twin redelijk populair is onder beginnende motorrijders, zijn krasjes en kleine valschades geen uitzondering. Voor de tweede generatie (vanaf 2020) wordt voor het TFT-dashboard een krasbestendige folie aanbevolen. Ook een puntje van aandacht: Kawasaki heeft de onderhoudsintervallen pas vanaf het 2020-model opgewaardeerd naar 12.000 kilometer, daarvoor was het om de 6.000. Een iets prijzigere beurt, met onder meer controle van de klepspeling, staat bij 42.000 kilometer op de planning. Populaire extra’s zijn onder meer kleine led-knipperlichten, korte kentekenplaathouder, valblokken en een vervangingsdemper. Modelgeschiedenis 2017: Presentatie en marktintreding van de Z650 als opvolger van de ER-6n. De Z650 kreeg onder meer een nieuw, lichter frame (-10 kilo) en andere swingarm (-2,8 kilo), evenals een Euro4-transitie (blok voorheen 72, nu 67 pk). Ook voorvork, achterschokbreker en tal van andere componenten werden opgewaardeerd. ABS is, zoals vereist door Euro4, standaard aan boord en een tot 48 pk teruggetunede A2- versie is eveneens beschikbaar. Prijs: € 7.799,-. 2020: Drie jaar na de introductie valt de twin een bescheiden update te beurt, waarbij onder meer het blok een Euro5-kuur heeft onder gaan. Verder nieuwe kleuren evenals een wat scherper getekende koplamp-unit met led- licht. Nieuw is eveneens het TFT-dashboard met Bluetooth-connectivity, en bovendien ver vangt modern Dunlop Sportmax Roadsmart 2 schoeisel het wat gedateerde D214 ‘W’ rubber. Prijs: € 7.999,-. Deze cockpit met groot LCD-display, ook te vinden op de grotere Z900, sierde tot 2019 het blikveld. Vanaf 2020 beschikt de 650 over een TFT-scherm. De best in het oog springende, onder het blok gepositioneerde uitlaat behoort tot de bijzonderheden van voorganger ER-6n, maar staat ook de Z uitstekend. Consequent doorgevoerd: een opvallend detail dat voor de hele Z-range is weg gelegd zijn de in Z-vorm gerangschikte dioden van het achterlicht. De eerste en tot nog toe enige update leverde de Z650 onder meer een TFT-display en nieuwe kleuren op. Als zeer lichtvoetige bochtenpakker excelleert de Z650 vooral op secundaire wegen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3