MotoPlus 16 - 2022

RELOAD LAND REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 63  HANDIGE LINKS https://craftwerk.berlin/craftwerk https://www.blackteamotorbikes.com https://trevormotorcycles.com https://ovaobike.com https://dabmotors.com https://www.vergemotorcycles.com https://www.brekr.com https://www.zeromotorcycles.com https://hookie.co https://www.alrendo.com https://rgnt-motorcycles.com http://sur-ron.eu https://www.luucmuiscreations.com https://dongma.cz wat te zien en te proberen. Het festival moet vooral leuk zijn, een experience, en niet een verkapte verkoopshow.” Het is daarom ook dat grote par­ tijen zoals BMW, Kiska en Benelli, die ook al interesse getoond heb­ ben in het festival, dit jaar bewust buiten de deur gehouden zijn. “We wilden zeker niet dat de grote jongens het feestje zouden over­ nemen. Maar volgend jaar komt er wat ons betreft zeker weer een Reload Land, en wie weet hoe het er dan uitziet. We houden alle opties open.” Ook Nederlandse bedrijven zijn goed vertegenwoordigd in Berlijn. Zo heeft het Achterhoekse Brekr een stand waar verschil­ lende futuristisch vormgegeven motoren klaarstaan voor iedereen die een proefrit wil maken. Ook treffen we Luuc Muis, eigenaar van LM Creations, op het terrein. Hij studeerde af aan de Hanzehoge­ school Groningen als industrieel productontwerper en werkt nu als zelfstandig ondernemer. In tegen­ stelling tot veel andere bedrijven vindt hij dat de schoonheid van de ‘oude’motoren niet verloren mag gaan en hij gebruikt ze dan ook als uitgangspunt voor zijn projec­ ten. Zo staat er onder andere een ‘custom-built’ BMW R80 van zijn hand op het festivalterrein, inmid­ dels voorzien van een elektrische aandrijving. Luuc heeft het zich­ zelf niet gemakkelijker gemaakt door het oorspronkelijke blok van de grote boxer als uitgangspunt te nemen, maar het is gelukt. Zelfs met behoud van de koppeling en versnellingsbak, zodat er op ‘ouderwetse’manier mee gereden kan worden. Het carter is vervan­ gen door een ‘controller’ voor de aansturing van de elektromotor, in de tank is onzichtbaar de accu verwerkt. Boven het vrijwel verlaten en voor een groot deel flink afge­ leefde fabriekscomplex pakken zich aan het eind van de dag donkere wolken samen om kort voor wat verkoeling te zorgen op het inmiddels hete festivalterrein. Boven het spandoek op het dak met groot de tekst ‘Spread the volt’flitst heel passend af en toe een bliksemschicht wit door de lucht. Het is alsof zelfs het weer de sfeer op het terrein aanvoelt en – net als voor de opkomst van de elektrische tweewielers geldt – lijkt te zeggen:“Hier kom ik, er is geen houden aan!” n Zitten en proberen, alles kon, maar wel elektrisch. In de startblokken voor de eerste Silent Ride. Twee indrukwekkende MCR’s van het Thaise Ovaobike. Ook Nederland is goed vertegenwoordigd. Luuc Muis, eigenaar van LM Creations, naast de BMW R80, die hij ombouwde naar een elektrische motorfiets. Een bezoeker bewondert de bruut uitziende TS Bravo van het Chinese Alrendo.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3