MotoPlus 16 - 2022
REPORTAGE RELOAD LAND 60 MOTOPLUS REPORTAGE Op het terrein van het complex van Konsum-Genossenschaft Berlin, de voormalige staatsbakke rij van de DDR, heerst een relaxte sfeer. In totaal zo’n vijftien stand houders en hun motoren staan hier opgesteld in grote, open tenten. De bass van Duitse techno klinkt over het terrein. Het publiek is gevarieerd: oud en jong, man en vrouw en zowel door de wol geverfde motorrijders als opstap pers zijn aanwezig. Een van de aanwezigen is John, een econoom uit Berlijn, die ruim een half jaar geleden een Zero gekocht heeft. Hij is vooral op het festival om een beetje rond te kijken en te zien wie er zich allemaal in de scene begeeft. Ook wil hij meerijden in de ‘Silent Ride’, een toertocht voor elektrische tweewielers aan het eind van de tweede dag van het festival. “Ik ben echt heel blij met mijn Zero SR/F. Mijn enige punt van kritiek is de aanschafprijs. Omdat ik deze motor tweedehands gekocht heb, was hij betaalbaar, maar een nieuwe vind ik te duur. Daar staat tegenover dat de kosten van het gebruik vrijwel nihil zijn. Ik heb thuis zonne panelen, dus ik kan de accu thuis erg goedkoop laden. Ik heb ook nog een Yamaha XJ6, maar sinds ik de Zero heb, rijd ik daar bijna niet meer op. Als ik bij de Yamaha aan het gas draai, dan gebeurt er – vergeleken met de Zero – bijna niets! De Zero is echt perfect voor dagelijks gebruik in de stad.” Een van de jongere bezoekers is Leon. Hij is als monteur werkzaam bij een Yamaha-dealer in Regens burg, in de buurt van München. “Ik heb geen serieuze interesse”, geeft hij toe, “ik ben hier voor de sfeer. Maar ik heb al wel een proefrit gemaakt op een Verge en op een Zero. Allebei supergave motoren.” Wie denkt dat elektrisch motorrijden zich nog steeds in de kinderschoenen bevindt, heeft het mis. Veel grote, gerenommeerde merken als BMW, Yamaha en Honda zijn al jaren druk bezig zich voor te bereiden om hun deel van de elektrische motormarkt te veroveren. Maar het zijn vooral de minder bekende bedrijven die al veel werk hebben verzet op dit gebied. En het zijn juist deze relatief kleine bedrijven en de start-ups die op het eerste elektrische motorfestival van Europa, Reload Land in Berlijn, drie dagen lang alle aandacht kregen. | Tekst: Ineke Koene; Foto’s: PSC Foto, Ineke Koene | SPREAD THE VOLT
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3