MotoPlus 16 - 2022
VERGELIJKINGSTEST SUPERTOERFIETSEN 48 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST BMW R18 Transcontinental Honda GL1800 GoldWing Tour MOTORBLOK Bouwwijze tweecilinder viertakt boxermotor zescilinder viertakt boxer Injectie 2x Ø 48 mm 1x Ø 50 mm Koppeling droge enkelplaat, anti-hop natte multiplaat Boring x slag 107,1 x 100,0 mm 73,0 x 73,0 mm Cilinderinhoud 1.802 cc 1.833 cc Compressie 9,6 : 1 10,5 : 1 Max. vermogen* 67 kW (91 pk) bij 4.750 tpm 93 kW (126 pk) bij 5.500 tpm Max. koppel* 158 Nm bij 3.000 tpm 170 Nm bij 4.500 tpm Geluid in stand 95 dB(A) 88 dB(A) RIJWIELGEDEELTE Frame dubbel stalen wiegframe aluminium brugframe Voorvork Telelever, Ø 49 mm upside-down dubbele wishbone aluminium vork, Ø 47 mm Stuurdemper hydraulisch n.v.t. Remmen v/a Ø 300/300 mm Ø 320/316 mm Hulpsystemen ABS, tractiecontrole ABS, tractiecontrole Wielen 3.50 x 19; 5.00 x 16 3.50 x 18; 6.00 x 16 Banden 120/70 B19; 180/65 B16 130/70 R18; 200/55 R16 Banden in test Bridgestone Battlecruise H50 'G' Bridgestone Exedra G853 'G' MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.695 mm 1.695 mm Balhoofdhoek 62,7° 59,5° Naloop 184 mm 109 mm Veerweg v/a 120/120 mm 109/104 mm Zithoogte 1 770 mm 770 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 440 kg 394 kg Laadvermogen 1 190 kg 199 kg Tankinhoud/reserve 24,0/4,0 liter 21,1 liter Onderhoudsinterval 10.000 km 12.000 km Prijs NL (vanafprijs) € 35.500,- € 38.549,- Prijs motorfiets NL in test € 40.656,- Prijs B (vanafprijs) € 29.530,- € 32.849,- Prijs motorfiets B in test € 34.920,- Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen; 2 incl. adaptieve cruise control (€ 524,-), anti-diefstal alarmsysteem (€ 252,-), stijlvariant chroom (€ 1.599,-), koplamp Pro (€ 513,-), Hill Start Control (€ 105,-), comfortzadel hoog (€ 398,-), Marshall Gold Series Stage 2 (€ 1.257,-), bandenspanningscontrole RDC (€ 241,-), centrale ver grendeling (€ 267,-). MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid km/uur* 180 km/uur 180 km/uur Acceleratie 0–100 km/uur 5,9 sec 4,2 sec 0–140 km/uur 11,6 sec 7,7 sec Acceleratie in zes 60–100 km/uur 7,2 sec 5,9 sec 100–140 km/uur 8,2 sec 7,1 sec 140–180 km/uur – 11,9 sec Verbruik tijdens de test Bij 100 km/uur 1 op 17,86 1 op 17,54 Theoretische actieradius 429 km 370 km VERMOGENSMETING Omdat door zijn DCT-transmissie een vermogensmeting bij de Honda alleen mogelijk is met enorm veel inspanning en ook alleen indirect – elektronica en mechanica moeten worden mis leid – zijn bovenstaande curves niet van deze testmotor, maar van een eerder Euro4-exemplaar. Vanwege de vergelijkbaarheid toont de grafiek het vermogen op het achterwiel in de vijfde versnelling en niet zoals gewoonlijk het vermogen en koppel aan de krukas. Door de ellenlange overbrengingsverhouding blijft de BMW ach ter bij de Honda. Tussen 2.000 en 3.500 tpm produceert de BMW meer koppel, daarna neemt de Honda het stokje over. Bij beide motoren zijn toerentallen boven 4.000 tpm nutteloos, op wat lawaai en hectiek na. De BMW lijdt onder zijn gewicht, die berooft hem van veel van zijn spierballenvertoon. Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 Snelheid in km/uur Vermogen aan het achterwiel Honda GL1800 GoldWing Tour 74,3 kW (101 pk) bij 163 km/uur BMW R18 Transcontinental 63,3 kW (86 pk) bij 163 km/uur 100 105 95 90 85 80 75 70 65 60 55 50 45 40 35 30 25 20 15 10 5 TECHNISCHE GEGEVENS
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3