MotoPlus 16 - 2022

VERGELIJKINGSTEST SUPERTOERFIETSEN 44 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST Het maakt een passagier niet uit of het een Honda of een BMW is. Op beide zit je prinsheerlijk, het enige dat ontbreekt is een rugmassage. Ook voorop zit het perfect. Op de Honda iets actiever door het lagere stuur. Voordat we zelfs maar beginnen met testen is het tijd voor een eerste observatie. Met motoren van het kaliber Honda GoldWing Tour en vooral de BMW R18 Transcontinental is de grens van motorfietsen die nog enigszins hanteerbaar zijn definitief bereikt. Met zijn uitgebalanceerde 394 rijklare kilo’s blijft de Honda net onder de 400-kilogrens. De BMW doorbreekt die gemak­ kelijk met zijn 440 kilo. De GoldWing is nog met één hand aan het stuur van de zijstandaard rechtop te zetten, maar bij de BMW is dat zo goed als onmogelijk. Eenmaal rechtop is de Honda – binnen de grenzen van zijn mogelijk­ heden – gemakkelijk te manoeuvreren. Zelfs stapvoets rijden en bochten draaien tegen de stuuruitslag aan zijn na een korte gewennings­ periode geen probleem. Op de BMW daaren­ tegen overvalt je altijd weer het ongemakkelijke gevoel dat de monsterboxer het liefst in een stabiele zijligging verkeert. Daarommoeten zelfs ervaren motorrijders zeer geconcentreerd blijven en zijn ze desondanks altijd aan het stun­ telen bij het draaien en manoeuvreren. Gelukkig helpen manoeuvreerhulpjes, standaard op de Honda en de BMW. De GoldWing, die sinds 2018 in deze vorm bestaat, is voor dit jaar voorzichtig herzien. De topkoffer heeft elf liter meer volume en biedt daardoor 61 liter opbergruimte. Bovendien gaat er dertig liter in elke zijkoffer. Een centrale vergrendeling vergrendelt in één klap alle koffers. De hoek van de rugleuning nam iets af voor een nog meer ontspannen zitpositie. Het windscherm groeide iets en de LED-kop­ lamp werd, net als het audiosysteem, herzien. De overgrote rest bleef terecht zoals het was. Al kan de complexe menunavigatie wel een opknapbeurt gebruiken. Het menu laat zich bedienen via het verlichte schakelkruis links op het stuur of via de draaiknop midden op de tank en het is niet altijd mogelijk om de logica van de Honda-ingenieurs te volgen. Zo is het vanaf het stuur te bedienen navigatiesysteem niet tijdens het rijden te bedienen. Opmerkelijk genoeg laten de handvat- en stoelverwarming zich wel via de middenconsole activeren. Ter­ wijl je daarvoor nota bene je ogen van de weg moet halen, ziet Honda daarbij blijkbaar geen enkel gevaar voor afleiding. Bovendien mag je na het invoeren van de bestemming pas weg­ rijden als de routeberekening voor 100 procent is voltooid. Vóór die tijd starten levert een fout­ melding op. De beproefde draai-drukring aan de linker­ kant van het stuur bedient het enorme dash­ board van de BMW. Zonder de BMW Connec­ tiviteits-app benut je slechts een fractie van de mogelijkheden. Navigeren of naar je eigen muziek luisteren zonder smartphone? Vergeet het maar! Naar de (DAB) radio luisteren zit er wel in en dankzij het Marshall-audiosysteem (tegen meerprijs) hoort u zelfs op afstand nog het weerbericht of de weekaanbiedingen. De GoldWing houdt het in dit opzicht niet hele­ maal bij, maar maakt ook een hoop lawaai. Natuurlijk beschikt de Japanner over connecti­ viteit, DAB ontbreekt dan weer, maar USB niet. Waar de Honda ook niet over beschikt – en de BMW alleen tegen meerprijs – is adaptieve cruise control en bochtenverlichting. Het is geweldig hoe de BMW de weg en vooral de binnenkant van de bocht verlicht. Als je ook nog de mistlampen aanzet, verandert een aardedonkere nacht in een heldere dag. Het »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3