MotoPlus 16 - 2022

LEZERSTEST MOTOPLUS 41  Daniël Mioch Leeftijd: 50 jaar Beroep: algemeen directeur Rijbewijs sinds: 1992 Eigen motor: BMW F900XR Beoordeling: ★★★★★ “Omdat ik vanwege een afzegging toch kan deelnemen, rijd ik dinsdagochtend naar het Brabantse Maarheeze. Alle deelnemende lezers hebben geen of weinig offroad-ervaring. Pret­ tig dat het niveau van de groep waarschijnlijk niet al te veel uit elkaar ligt. Tijdens een bak koffie en een stuk Limburgse vlaai krijgen we eerst een korte uitleg over het programma door instructeur Toine van Dijk, de fotograaf en de mannen van Harley-Davidson, waarna we opstappen. Lekker grote motor, die er mede door zijn van de norm afwijkende ontwerp robuust uitziet. Zwaar ook, benieuwd hoe de hanteerbaarheid gaat zijn. Verrassend is dat we na een paar honderd meter al het onverhard op duiken. Met veel te veel spanning in het lijf, en naar later blijkt natuurlijk een verkeerde sta-houding, komen we aan bij het instructie­ veld. Na wat oefeningen gaan we verder en het verschil is gelijk te voelen. We staan meer ontspannen op de motor, die trouwens verras­ send lichtvoetig aanvoelt. De rit voert ons over zandweggetjes, bospaadjes, grindpaden, soms onderbroken door een stukje asfalt. Het ver­ trouwen stijgt per kilometer, niet in de laatste plaats door de Pan America zelf. Hij geeft vanaf het begin door zijn makkelijk te rijden karakter gelijk vertrouwen. De elektronische vering is super, de gasrespons is zijdezacht en het koppel maakt het mogelijk om zonder veel te schakelen te rijden. Wat mij helpt, omdat ik het staand schakelen het lastigste vind om onder de knie te krijgen. De motoren zijn voor deze dag speciaal geschoeid met echte Michelin-noppenbanden, die veel grip geven in het onverharde. Op het asfalt zorgen ze er wel voor dat de motor de neiging heeft om de bochten wat in te vallen, wat even wennen is. Na de lunch gaat het tempo verder omhoog, maar de rijders en de motoren geven geen krimp. Wat een grandioze ervaring, had niet verwacht dat je met offroad rijden in een dag zoveel vooruit kan gaan! De Pan America helpt daar absoluut aan mee. Aan de ene kant is het een motor voor echte kerels, het blok heeft zoveel kracht, zonder trouwens intimiderend te zijn, wat maakt dat je er hard mee kan knal­ len. De optionele quickshifter vraagt daarbij wel om een overtuigende voet. Aan de andere kant kun je door de ‘rechtop’ ergonomie, door de combinatie van een verhoogd stuur en comfortabel zadel, heel ontspannen lange afstanden rijden. Handig is het met een fysieke knop kunnen schakelen tussen de verschil­ lende rijmodi. Geen tijd om door menu’s heen te scrollen als je vanaf het asfalt de modder in duikt. Omdat hij zo gemakkelijk is te rijden, hoef ik totaal geen aandacht aan de motor te besteden en kan ik mij volledig concentreren op de weggetjes. Dat maakt van een goede motor naar mijn mening een geweldige motor. Een perfect georganiseerde dag en een geweldige instructeur die veel vertrouwen schenkt, maken het plaatje compleet.” De deelnemers hadden unaniem geen of nauwelijks offroad-ervaring... ...maar dat was aan het enthousiasme en rijtempo evenwel nauwelijks te merken!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3