MotoPlus 16 - 2022

LEZERSTEST MOTOPLUS 39  John Wagtho Leeftijd: 26 jaar Beroep: technicus Rijbewijs sinds: 2021 Eigen motor: Honda CBR1100XX Beoordeling: ★★★★★ “Een brute, hoekig ogende allroad motorfiets met de karakteristieke V-twin van Harley, alleen in een vloeistof­ gekoeld jasje. Daarentegen komt er wel die herkenbare Harley-roffel uit. Tijdens de erg warme dag was het lekker werken met de Harley, waarbij ik door de goede noppenban­ den eronder geen problemen heb ervaren met het offroad rijden. Ook dankzij de keuze uit verschillende rijmodi, waar­ bij er twee verschillende zijn voor offroad. In de standaard Offroad-modus geeft de motor het vermogen soepel af en heb je geen moment het idee dat je koppel tekort komt. Ook is deze motorfiets uitgerust met een quickshifter die beide kanten op werkt. Waar deze voor het offroad gebruik ideaal is tijdens het staan, viel ’ie op de weg toch tegen en greep ik vaak naar de koppelingshendel omdat dit een stuk soepeler ging. In Offroad Plus staan alle hulpsystemen uit en komt de motor tot zijn maximale poten­ tieel, hierbij komt het echte beest naar boven, die zich met enige oefening toch net laat temmen. Er zijn nog wel wat kleine dingetjes die nog wat aandacht nodig hebben, zoals de zijstandaard die zich niet heel soepel laat uitklappen, evenals het Adaptive Ride Height systeem, waarbij de motor pas omlaag gaat met het aanzetten van het contact. Maar als je weer wegrijdt op deze motor en driftend het gravelpad afkomt, dan kan niks die grote grijns nog verslaan. Op de weg kun je rustig toeren in de Road-stand en zit je goed achter de ruit, hoewel deze zich wat moeilijk laat bedienen – iets wat rijdend niet echt lukt. Verder doet ’ie waarvoor ’ie gemaakt is. In de Sport-stand voel je de vermogensafgifte meteen en lijkt het wel een ander motorblok wat onder je kont zit. Kortom, een gloed­ nieuw model Harley met heel veel karakter, die zeker als een Harley aanvoelt maar toch zeer vernieuwend is.” Paul de Ruijter Leeftijd : 56 jaar Beroep : toolmaker Rijbewijs sinds: 1985 Eigen motor : Triumph Tiger 1200 Explorer Beoordeling: ★★★★★ “Bij aankomst op de locatie staan de Harleys te shinen in de zon. Allen voorzien van een vers setje terreinbanden. Twee opdrachten vandaag: als eerste het testen van de Pan America, als tweede een lesje offroad rijden waar we alle­ maal weinig ervaring in hebben. Dus dan ook maar direct het onver­ hard op. Meteen al merk je dat de motor erg wendbaar is. Met speels gemak krappe bochtjes nemen en keren op de weg met toch een zware 1.250cc motorfiets. De motor heeft power genoeg om elke situ­ atie de baas te zijn. Maar hoe maak je daar nu effectief gebruik van als je geen offroad-ervaring hebt? Offroad-specialist Toine van Dijk legt vol overgave alles haarfijn uit. ‘Zet de normale Offroad-modus maar uit. Knop in blijven drukken tot het paarse lampje begint te branden, dan zijn alle hulpsyste­ men uitgeschakeld en kun je pas echt met zo’n ding rijden’, klinkt het uit zijn mond. Waarna hier en daar wat vertwijfeld in de richting van Toine wordt gekeken. Qua motor­ configuratie, powerband, remmerij en stuurgedrag heb je echt niet het idee op een Harley te zitten, maar meer op een KTM 1290 Adventure. De Pan America rijdt echt super. De quickshifter werkt niet altijd feilloos van de eerste naar de tweede ver­ snelling, maar ik kan me voorstellen dat het iets meer gewenning vergt. Wanneer je een heel klein beetje van het gas af gaat, schakelt hij per­ fect door. Op het TFT-scherm is alles goed en duidelijk af te lezen en ook de grondspeling van de Amerikaan is dik in orde. En dan last-but-not- least het uiterlijk. Daar zal voor de rest van het voortbestaan van de Pan America wel discussie over zijn. Hij is anders dan zijn concurrenten en dat alleen al vind ik prachtig. Een mooie machine!”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3