MotoPlus 16 - 2022

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 33  Suzuki V-Strom 1050XT Strikt genomen vormt hij een klasse op zich: hij zit niet echt in de middenklasse, maar past ook niet meer in de categorie grote allroads. Is hij uit de tijd geraakt of is hij juist geëvolueerd tot de gulden midden­ weg? Het is een beetje van allebei! 1 CFMoto 800MT Touring Met een topuitrusting, fraaie afwerking (!) en een opvallende vormgeving heeft deze Chinese machine echte pluspunten. Onze complimenten. KTM’s coöperatie­ partner doet beslist van zich spreken. 3 BMW F750GS Een goedmoedige, gemakkelijk te rijden motorfiets. En daarbij rijdt hij nog best vermakelijk. Bij een allroad stel je je echter iets anders voor. Het is weinig GS, maar wel een goede motor voor dagelijks gebruik. 2 - CONCLUSIE kilo’s (met volle 20-liter tank) ben je eenmaal rijdend snel vergeten, het gewicht is goed verdeeld. Voor zo’n forse motor stuurt de V-Strom behoorlijk licht, hij is lichtvoetiger dan de maar iets lichtere CFMoto. De Suzuki blijft daarbij stabiel en precies op koers, hij komt alleen vrij vroeg met de steunen aan de grond, niet veel later dan de BMW. De vering is stevig gedempt, waarbij de voorvork volledig instelbaar is. De Suzuki heeft de beste remmen in dit gezelschap, wel heeft hij bij remmen in bochten een lichte oprichtneiging. In de bergen krijg je hulp van het ‘Hill Hold Control System’, een van de vele extra functies die de XT-versie heeft: dit zet automatisch tijdelijk de achterrem vast als je stilstaat op een helling, zodat je niet achteruit rolt. Kritiekpunten zijn er ook: uitgerekend op de grote en comforta­ bele Suzuki zit je als lange rijder met je knieën iets sterker gebogen. En de grondspeling is voor een allroad vrij bescheiden. Verder is de 1050XT ook niet echt een koopje met zijn € 15.499,- (zonder koffers!), maar er is desge­ wenst ook de eenvoudiger uitgeruste basis­ versie voor € 13.999,-. n Conclusie: Vroeger was Suzuki steevast de prijs-­ kwaliteit-winnaar, maar inmiddels doen andere merken dat beter. Zelfs deze BMW. Weliswaar is de op de tweede plaats eindigende F750GS geen echte allroad, maar wel een goede motor voor alledag. Uiteindelijk houdt de Suzuki de kleinere concurrenten in de 1000-punten-tabel vooral door het duidelijk sterkere motorblok op enige afstand. Bij de uitrusting zet de 800MT Touring hier de maatstaf. En alhoewel CFMoto nog even aan het werk moet met de versnellingsbak en de motormapping, heeft de 800MT Touring toch een prima indruk gemaakt en is het beslist de beste reismotor uit China.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3