MotoPlus 16 - 2022

DUCATI STREETFIGHTER V4 10 MOTOPLUS NEWSFL ASH Als naakte afgeleide van de Panigale V4 werd de viercilinder Streetfighter op de Eicma van 2019 gepresenteerd en prompt tot ‘Most Beautiful Bike’ van de beurs verkozen. Mooie wulpse vormen heeft de Italiaan ontegenzeg­ gelijk, maar toch waren het vooral de prestaties waar niemand over uitgepraat raakte. Een mod­ dervette 208 pk tegenover een rijklaar gewicht van 201 kilo, cijfers waar de gemiddelde motor­ rijder wel lekker warm van wordt. Ducati heeft haar Streetfighter-aanbod sindsdien verder verrijkt met onder meer de kleinere V2- en hoogwaardige SP-uitvoering, en zoals het er nu naar uitziet mogen in ieder geval de V4-­ varianten zich voor komend jaar op een update verheugen. Wat gezien de net gepresenteerde, vernieuwde Panigale V4 (zie verderop in News­ flash) niet heel verrassend is. Die update zal vermoedelijk geen heel uit­ gebreide zijn, zoveel wordt wel duidelijk bij een nadere blik op het door ons gespotte pre-productiemodel. Ook wel begrijpelijk ove­ rigens, meer vermogen is immers allesbehalve noodzakelijk c.q. wenselijk. Zeer waarschijn­ lijk richten de technische aanpassingen zich onder meer op een betere rijdbaarheid in het lagetoerenbereik. En met de nieuwe Euro5 Plus-norm in het achterhoofd, ook op minder geluidsontwikkeling. Naast kleine interne aan­ passingen, vertaalt dat laatste zich vooral in een NEWS- FLASH Nu de zomervakantie langzaam op een einde loopt, dient het eerste 2023-motornieuws zich druppelsgewijs aan. Met de op handen zijnde nieuwe Euro5 Plus-norm valt er voor komend jaar het nodige aan nieuwtjes te verwachten, waaronder (zéér waarschijnlijk) een geüpdatete Ducati Streetfighter V4, die we onlangs voor de lens kregen! GESPOT! aangepast uitlaatsysteem, dat er optisch gezien overigens nagenoeg onveranderd uitziet. Wat wel opvalt op de foto is dat de tank iets anders vormgegeven is en ook groter oogt, wat op een iets ruimere inhoud in vergelijking met de actuele 16-liter tank wijst. Ook de andere kuipdelen zijn iets aangepast, hoewel ze in hoofdlijnen nog duidelijk op de huidige vorm­ geving teruggrijpen. De lijnen, zeker rond de radiateur, ogen iets subtieler. Dit in tegenstel­ ling tot de grootte van de winglets, die juist iets groter smoelen. Frontje, koplamp en achter­ zijde lijken grotendeels ongewijzigd, het zadel daarentegen is wel licht aangepast. Aan het rijwielgedeelte is volgens de geruch­ ten nauwelijks getornd, en daar is eerlijkheids­ halve ook nauwelijks reden toe. Zowel de basis­ versie als de S zullen zich op dit gebied weer vooral aan de Panigale evenknieën spiegelen. Naar het schijnt wordt de nieuwe Streetfighter komende herfst al officieel gepresenteerd en in het voorjaar van 2023 zou ’ie dan al leverbaar moeten zijn.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3