MotoPlus 15 - 2022
OCC ASION MOTOPLUS 99 Marktsituatie De modelnaam zegt het al: een Scout moet als een goed tweedehands model eerst worden gespot. Ondanks het betrekkelijke succes van dit jonge merk in het algemeen en de Scout in het bijzonder, zijn tweedehands exemplaren bepaald niet op iedere straathoek te vinden. En dan drukken we het nog heel voorzichtig uit. Het gros van de aangeboden exemplaren bevindt zich in het dealerbereik. Doorgaans bijzonder nette motorfietsen met zeer acceptabele kilometerstanden die de 10.000 vaak niet eens aantik- ken. En dat zie je dan meteen ook terug in de vraagprijzen. Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, kan beter naar een andere motorfiets zoeken. Ook in particuliere kringen zul je geen aanbieding van de dag vinden, verkopers houden hun Scout liever vast tot zich een oprecht geïnteresseerde koper aandient, dan dat ze ’m voor een lagere prijs van de hand doen. De gelimiteerde 100th Anniversary wordt bijna nooit te koop aangeboden. En als dat wel het geval is, dan tegen waanzinnige prijzen. Modelgeschiedenis 2015: Marktinvoering van de Indian Scout met een vloeistofgekoelde 60° V-twin met een cilinderinhoud van 1.133 cc en goed voor 102 pk. Prijs € 14.999,-. 2017: Update t.b.v. de Euro4-norm, waar bij het maximum vermogen is terug geschroefd tot 95 pk. Prijs: € 15.899,-. 2018: Komst van een nieuwe uitvoering, Bobber genaamd, met kort achterspat- bord, solozadel, verder naar achteren geplaatste voetsteunen, koplamp omlijsting, smaller stuur en zwarte i.p.v. verchroomde delen. Prijs: € 16.290,- (zowel Scout als Bobber). 2020: Speciale, op 750 stuks gelimiteerde 100th Anniversary-uitvoering met klas- sieke rood/gouden kleurstelling, zwevend leren solozadel en speciaal beach-bar stuur. Model Bobber Twenty met ape hanger stuur, verschillende verchroomde delen en spaakwielen. Alle Scout-modellen krijgen een verbeterd remsysteem. Prijs: € 16.890,- (Scout) / € 17.090,- (Bobber). 2021: Euro5-update, het blok levert nu 94 pk. Prijs: € 17.590,- (Scout) / € 17.990,- (Bobber) / € 18.290,- (Twenty). Bezichtiging Echte typische kinderziektes zijn niet bekend, en verontrustende berichten uit de werkplaats even- min. De Amerikaanse V-twin staat als behoorlijk robuust en betrouwbaar te boek. Dit echter wel met een kleine kanttekening: echt veel exem- plaren met hoge kilometrages, en daarmee dus ervaringen over een langere periode, zijn er niet. Harde uitspraken over de betrouwbaarheid op de lange termijn kun je derhalve niet doen, maar in de basis lijkt het wel goed te zitten. Aangeboden exemplaren met een goed gedocumenteerde onderhoudshistorie kun je dus zonder twijfels kopen. Let er bij flink gepersonaliseerde exempla- ren op of de ombouwwerkzaamheden netjes zijn gedaan. Populaire accessoires zijn onder meer een uitlaatsysteem van Jekill & Hyde met elektronisch gestuurde vlinderklep en een led-koplamp uit het accessoireschap van Indian zelf. Ook het old-school dashboard, zonder toeren teller of versnellingsindicator (model 2015), past prima bij het klassieke imago van de Scout. Tandriemaandrijving: onderhoudsarm, pro- bleemloos en schoon. De spaken van het tand riemwiel passen bij die van het achterwiel. Stijlvol maar niet praktisch: de positie van de spiegels op de Bobber. Mensen boven de 1,80 meter moeten absoluut een proefrit maken. De Scout gaat heel frivool de bocht om, zijn kracht ligt echter in het accelereren op rechte stukken. In het rood met goud bijna net zo zeldzaam als een edelweiss bloem: het 100th Anniversary model is echt iets voor verzamelaars.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3