MotoPlus 15 - 2022
OCCASION INDIAN SCOUT/BOBBER 98 MOTOPLUS OCC ASION Modern, maar met een flinke brok traditie in de aderen. Het Amerikaanse Indian heeft een bijzonder rijke historie en steekt dat niet onder stoelen of banken. Met de in 2015 gelanceerde, ranke Scout- modellen bouwde het merk snel een solide, trouwe klantenkring op. | Tekst: Thorsten Dentges; Foto’s: Fact, Rossen Gargolov, Indian | Opgericht in 1901 in Springfield, Massachu- setts, en daarmee ouder dan die andere best wel bekende Amerikaanse motorfirma. Maar laten we het vooral hierbij laten met de voort durende vergelijking tussen de beide overzeese traditiemerken Indian en Harley-Davidson. Hoewel, aan één kleine vergelijking ontkom je niet met betrekking tot het lijdend voor- werp van vandaag: oude, maar vooral nieuwe fans zien de Scout als een goed en soms zelfs beter alternatief voor de bestseller uit Harley’s stal, de Sportster. Simpelweg omdat de Scout moderner en sterker is, en ook wat exclusiever. Je ziet ’m immers duidelijk minder vaak in het straatbeeld. Nog wel althans. Indian, nog maar enkele jaren geleden nieuw leven ingeblazen door het Amerikaanse conglomeraat Polaris (bekend van de quads, sneeuwscooters etc.), zet inmiddels namelijk flinke stappen. Vooral de Scout-modellen zijn daarbij erg in trek sinds de marktintroductie in 2015. Specifiek de bobber- variant die in 2018 het licht zag, en die enorm goed lijkt te passen in de huidige tijdgeest. De traditie van de Scout gaat terug tot het oor- spronkelijke oermodel dat in de jaren twintig razend populair was. In 2020 kwam er vervol- gens een kleurrijk eerbetoon in de vorm van een 100th Anniversary special edition. Mooi, maar uiterst zeldzaam. Voor nieuwkomers op rijbewijsgebied is iets anders van belang dan kleuren en uitrustingsdetails: een bouwjaar na 2016 vooral. Met 95 pk iets minder krachtig dan de eerste lichting met 102 pk, maar absoluut geen reden tot zorg. Ook de laatste bouwjaren van de V-twin staan bekend als sterk en elas- tisch, mogen indien gewenst echter ook tot een A2-waardige 48 pk worden teruggetuned. Het rijwielgedeelte is eveneens goedmoedig en de afwerking eersteklas. In het algemeen is de Scout daarom perfect voer voor een langdurige relatie. Klassiek (Scout) of modern (Bobber), voor ieder is er wel een passend model! n Technische gegevens (Scout Bobber, modeljaar 2019) Vloeistofgekoelde viertakt 60° V-twin, 1.133 cc, 70,0 kW (95 pk) bij 8.000 tpm, 97 Nm bij 5.600 tpm, hybride stalen en aluminium frame, telescoopvoorvork, duo-schokdempers, veerweg v/a 120/50 mm, wielbasis 1.562 mm, zithoogte 649 mm, banden v/a 130/90 H16 en 150/80 H16, schijf rem v/a 298/298 mm, rijklaar gewicht volgetankt 256 kg, tankinhoud 112,5 liter, topsnelheid 193 km/uur, 0-100 km/ uur 4,2 sec, verbruik (secundair) 1 op 21,7. OUDE LIEFDE
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3