MotoPlus 15 - 2022

OVERZICHT WATERDICHTE SOFT BAGAGESYSTEMEN PRAKTIJK PRAKTIJK MOTOPLUS 93  ZO TESTEN WE Ondanks dat we vanwege de diversiteit van alle deelnemers bij deze producttest afzien van een puntenbeoordeling, beoordelen we de systemen uiteraard wel op de gangbare criteria en volgen daarbij een vooraf vastgesteld protocol. Daarbij word je als bagagesysteem ettelijke uren aan een zeer streng testbeleid onderworpen. DE CATEGORIEËN Twaalf bagagesystemen die onderling bijna niet méér zouden kunnen verschillen. Het thema waterdichte soft bagagesystemen kun je op onnoemelijk veel manieren aanvliegen en dat doen de verschillende fabrikanten dan ook. Allemaal hebben ze een eigen filosofie, waarbij systemen met dragers zich flink onderscheiden van de varianten zonder. Ergo: een puntenoordeel kun je eigenlijk niet geven. Wat moeten waterdichte tas- sen in de eerste plaats zijn? Waterdicht natuurlijk. De eerste gebreken kwamen dan ook bij de waterdichtheidstest boven­ drijven, waarbij we elke tas/koffer van alle kanten grondig aan een kunstmatig gecreëerde regenbui hebben blootgesteld. Het volgende criterium in de test had betrekking op de montage. Duur, complexiteit, inspanning en instructies werden beoor- deeld in uren montagewerk. Onderweg, voor en na, vielen belangrijke punten in de cate- gorie gebruiksvriendelijkheid op: hoe gemakkelijk is de tas te bevestigen? Zijn alle vakken goed toegankelijk, hoe makke- lijk lopen de ritssluitingen, is de bagage een beetje makkelijk in te pakken, laat de koffer/tas zich eenvoudig demonteren en aansluitend dragen? En dan, in meer algemene zin: wat heeft de tas eigenlijk allemaal te bieden (sleutelwoord: extra’s)? Het gewicht van de koffers/ tassen per zijde werd ook in de evaluatie meegenomen. Onder het kopje ‘bepakken’ werden de vorm en de efficiëntie, het gehele systeem en de com- partimentindeling alsmede eventuele uitbreidingsmoge- lijkheden samengevat. En dan is er natuurlijk nog het onderdeel ‘rijden’, waarin de stabiliteit en eventuele beperkingen werden beoordeeld. De breedte van het gehele systeem werd gemeten, maar evenals de afmetingen en het volume werd deze niet in de uiteindelijke beoordeling meegenomen. Naast het gewicht (dragers en bagagesystemen zelf apart gemeten) en de prijzen, staan deze gegevens wel bij elk kader van de geteste systemen. Appels met peren vergelijken; sommige ver- gelijkingen zijn gewoon niet eerlijk. Tassen uit categorie 1 (instappers) kosten allemaal minder dan 200 euro, die hebben uiteraard totaal geen weerwoord tegen de versies uit categorie 3. Tenminste wat betreft het praktische gedeelte, anderzijds zijn ze wel heel betaalbaar, bieden ze waterdichte opbergruimte en zijn daarom de ideale oplossing voor rijders die bijvoorbeeld slechts heel sporadisch op reis gaan of geen dragers willen monteren. Speciale aandacht in categorie 1 voor de XL Moto zadeltas: de goed- koopste en toch stevig vast te maken en te com- primeren tas, plus absoluut waterdicht. De drie uitgesproken avontuurlijke, iets duurdere en eveneens zonder drager te mon­ teren tassen kregen ook een eigen categorie. Opvallend daarbij was het systeem van Kriega, waarvan de bevestiging met één riem nogal omslachtig was. En dan was er nog categorie 3, tassen/koffers met (eigen) dragers, met daarin niet minder dan vijf deelnemers. Met name de systemen van Mosko Moto, Shad en SW-Motech scoorden hier op het gebied van veelzijdigheid, montage en stabiliteit. De Hepco & Becker set is eveneens waterdicht en stabiel, maar heeft simpelweg wat minder te bieden. De reusachtige set van Lonerider daarentegen is weer wat veel van het goede! Waterdichtheidstest: de tassen/koffers moeten bij een kunstmatige regenbui de boel droog zien te houden. Twaalf keer monteren en demonteren, daar heb je stalen zenuwen en engelengeduld voor nodig. Categorie 1 Instappers • Bogotto SB-Speed: € 189,95 • Moto Detail zadeltassen: € 119,99 • QBag ST07: € 99,99 • XL Moto H2O: € 94,99 (excl. € 7,99 verzendkosten) Categorie 2 Avonturiers zonder drager • Enduristan Blizzard XL: € 325,- • Kriega OS-18: € 259,90 • Touratech Discovery: € 399,- Categorie 3 Met (eigen) drager • Hepco & Becker Royster Neo: € 538,90 (incl. drager) • Lonerider MotoBags 31: € 997,- (incl. drager) • Mosko Moto Backcountry: € 1.080,10 (incl. drager) • Shad Terra TR40: € 682,75 (incl. drager) • SW-Motech SysBagWP L: € 848,75 (incl. drager en adapterplaat)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3