MotoPlus 15 - 2022

REPORTAGE MOTOPLUS 79  FORD FOCUS TURNIER 1.5 ECOBOOST (2020) Driecilinder lijn­ motor met turbo, directe benzine-­ injectie, voorwiel- aandrijving, zesversnellingsbak, 1.497 cc, boring x slag 84,0 x 90,0 mm, compressie 11,0:1, 150 pk (110 kW) bij 6.000 tpm, 240 Nm bij 1.600 tpm, litervermogen 100,2 pk, gewicht 1.412 kg, max. belading 542 kg, tankinhoud 52,0 l, 0-100 km/uur 9,3 sec, Vmax 208 km/uur, pk-gewichtverhouding 9,4 kg/pk. Prijs: vanaf € 29.545,- PORSCHE 718 CAYMAN Viercilinder boxer­ motor met turbo (middenmotor), directe benzine-­ injectie, zeven­ versnellingsbak met dubbele koppeling, achter- wielaandrijving, 1.998 cc, boring x slag 91,0 x 76,4 mm, compressie 9,5:1, 300 pk (220 kW) bij 6.500 tpm, 380 Nm bij 1.950 tot 4.500 tpm, litervermo- gen 151 pk, gewicht 1.447 kg, max. belading 238 kg, tankinhoud 54,0 l, 0-100 km/uur 4,9 sec, 0-200 km/uur 18,1 sec, Vmax 275 km/uur, pk-gewicht­ verhouding 4,8 kg/pk. Prijs: vanaf € 92.300,- AUDI Q5 SPORT- BACK 45 TFSI QUATTRO Viercilinder lijnmotor met turbo, directe benzine-injectie, zevenversnellings­ bak met dubbele koppeling, vierwielaandrijving, 1.984 cc, boring x slag 82,5 x 92,8 mm, compressie 9,6:1, 265 pk (195 kW) bij 5.250 tpm, 370 Nm bij 1.600 tpm, litervermogen 133,5 pk, gewicht 1.857 kg, max. belading 588 kg, tankinhoud 70,0 l, 0-100 km/uur 6,3 sec, 0-200 km/uur 30,0 sec, Vmax 240 km/uur, pk-­ gewichtverhouding 7,0 kg/pk. Prijs: vanaf € 72.542,- Moderne automotoren, met name ook diesels, hebben een turbo nodig om met minder cilinderinhoud en minder cilinders voldoende vermogen en koppel te kunnen leveren. De Twin-Scroll-techniek, waarbij de turbine wordt aangedreven door twee uitlaatgasstromen, komt de gasrespons ten goede. heeft de 1.857 kilo wegende Q5 het grootste frontale oppervlak van de drie auto’s in deze test. Motorfiets-motorblokken met 300 tot maxi- maal 400 cc inhoud per cilinder zijn voor ingenieurs het thermodynamische optimum. Et voilà, maak plaats voor de Honda NC750S. De Honda slaat toch al een brug naar de auto, want zuigers, drijfstangen en een deel van de kleppentrein van de vroegere 700 zijn afkom- stig van de 1.400cc-viercilinder van de Honda Civic. Deze beproefde wrijvingsarme construc- tie moet goed zijn voor honderdduizenden kilometers rijplezier. De paralleltwin, die door de 270-graden krukas klinkt en loopt als een 90-graden V-twin, staat inmiddels bekend als bewezen zuinig. Als ‘wingman’ van de GS neemt de Honda, bij een identieke rijstijl, genoegen met 3,5 liter per 100 kilometer (dus 1 op 28,6). Een liter minder dan de GS dus. Directe ‘tegenstander’ van de Honda is de Ford Focus Turnier. Deze gezinsauto heeft een 150 pk sterke driecilindermotor. Directe inspuiting en een turbo brengen het liter­ vermogen op 100 pk, vergeleken met 73 pk voor de NC750S. Op sleeptouw bij de drie motoren heeft de Ford 7,6 liter benzine nodig (1 op 13,2), 2,2 keer zo veel als de Honda. De 1.4-Ford is de lichtste en zuinigste van de drie auto’s en heeft één cilinder én 115 pk minder dan de Audi. Downsizing helpt bij auto-motorblokken het gewicht en de interne wrijving te reduceren: sportcoupés en topklasse-limousines, die vroeger vaak werden aangedreven door een dikke V8, hebben tegenwoordig meestal nog maar zes cilinders onder de motorkap. Model­ lijnen die vroeger zescilinders hadden, zelden vijfcilinders, doen het tegenwoordig met een viercilinder met turbo. Kleine en compacte auto’s zijn tegenwoordig vaak voorzien van driecilinder-motorblokken met 1.000 cc cilinderinhoud. Ook de 2022-Ford Focus heeft een 1.000-triple, die met onder- steuning van een elektromotor als ‘mildhybrid’ ook 150 pk vermogen levert. Het 2020-exem- plaar, dat als langeduurtestauto dienst doet bij het bevriende automagazine, heeft 1,5 liter cilinderinhoud. Zelfs sportwagenmerk Porsche doet aan downsizing. De viercilinder-turbo-­ boxer van het 718 Cayman basismodel meet slechts 1.998 cc. Als middenmotor zit dit blok wat zwaartepunt betreft op een gunstige plek, maar is door allerlei afdekkappen praktisch onzichtbaar. Leuk feitje: deze test-Porsche draagt liefst € 30.000,- aan extra’s mee, daar heb je ook een NC750 én R1 of een GS voor! Het vermogen van de 718 Cayman valt met 300 pk relatief gezien nog mee. Tenminste, als de Yamaha YZF-R1 er naast rolt. Het geluid van de Yamaha doet door de crossplane-krukas denken aan het geluid en karakter van een V4-blok. En dat met dik 200 pk vermogen en een gewicht van slechts 203 kilo, 200 pk per liter dus! De Porsche verbruikt 9,7 liter benzine per 100 kilometer (1 op 10,3), 1,7 keer zo veel als de R1. Voor de 718 met brandstofbesparende zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (net als de Audi) wordt als normverbruik 8,1 tot 9,2 liter per 100 kilometer opgegeven, al naar­ gelang de meetcyclus. De vier-in-lijn-motor van de R1 kan tot 14.000 toeren draaien en neemt genoegen met 5,7 liter per 100 kilo­ meter (1 op 17,5). Dat is 2,2 liter meer dan de vandaag even snelle Honda NC750S verbruikt, 60 procent meer. Net als veel andere hoog­ toerige sportmotoren heeft de R1 een hoog minimaal verbruik, dit soort motorfietsen is met name erg dorstig bij deellast (zie kader). Tijdens de tweede verbruiksronde geven we alle zes voertuigen wat meer de sporen, we accelereren harder (nog altijd volgens de geldende verkeersregels), pakken een stuk snelweg, accelereren even kort naar 160 km/ uur, tot wegwerkzaamheden ons tot remmen manen. Hierbij stijgt bij de R1 het verbruik zowel procentueel als absoluut nauwelijks, slechts 0,3 liter extra. De GS verbruikt nu 0,6 en de NC750S 0,7 liter meer. Logisch, de 55 pk’s van de Honda komen aardig aan de limiet. Daarbij heeft de Honda zonder rijder Het grotere kanaal leidt de uitlaatgasstroom over de rand van de schoepen. Het kleinere kanaal leidt de uitlaatgasstroom langs de binnenzijde van de schoepen. De uitlaatgasstromen van twee cilinderparen worden middels gescheiden kanalen van verschillende diameter spiraalvormig naar de turbine geleid. De Twin-Scroll-techniek combineert een optimale gasrespons bij lagere toeren­ tallen met een flinke vermogensstijging in het hogere toerenbereik. Hoger toerental van de turbolader. Beter aanspreken. Cil. 1 Cil. 4 Cil. 2 Cil. 3 »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3