MotoPlus 15 - 2022
REPORTAGE MOTOPLUS 77 18,0 kg/100 km 20,9 kg/100 km 7,6 l 8,8 l 5,7 l 9,7 l 11,5 l 6,0 l Ford Focus Turnier 1.5 Ecoboost Compacte stationwagen Yamaha YZF-R1 Superbike Porsche 718 Cayman Sportcoupé Verbruik in liters per 100 km CO 2 +16% +18% +5% Secundair rustig Secundair rustig Secundair rustig Secundair vlot Secundair vlot Secundair vlot 13,5 kg/100 km 23,0 kg/100 km 27,3 kg/100 km 14,2 kg/100 km CO 2 CO 2 5 10 15 Ondanks een berg hulpsystemen en veel pk’s is het voor een automobilist niet eenvoudig om zelfs niet al te hard rijdende maar veel sneller accelererende motorfietsen te volgen, ook niet als de snelheidslimieten keurig worden opgevolgd. Er hoeft maar een vrachtwagen tussen te komen of het lijntje wordt onherroepelijk verbroken. volgens de geldende maximum snelheden gereden. Dat betekent continu een middels GPS gecontroleerd tempo van 70, 80 km/uur of maximaal 100 km/uur waar toegestaan. Inder- daad, dit is geen rijstijl voor speed-junkies. Het gaat ons erom vergelijkbare, correct gemiddelde meetwaarden te krijgen. Daarbij schakelen we vroeg op, accelereren we nor- maal, rijden we gelijke snelheden en wisselen we regelmatig van rijder omwille van postuur en gewicht om zo tot een soort van minimaal verbruik te komen. Helaas is het tijdens onze testdag met drie tot zeven graden Celsius niet bepaald warm te noemen. De bemanning van de auto maakt het niet veel uit. Stoelver- warming aan en gaan. De drie mannen op de motoren denken daar toch iets anders over. Maar om de pijn wat te verzachten rijden we wel in een aantrekkelijke heuvelachtige omge- ving, daar waar motorrijders graag vertoeven. Eén aspect is dan wel meteen duidelijk: verge- leken met rijden in vlak terrein ligt het brand- stofverbruik wel iets hoger. Omhoog rijdend consumeert iedere motor evenredig veel meer dan je met naar beneden rollen bespaart. De BMW R1250GS noteert een nette 1 op 22,2, dat is zuinig voor een 260 kilo wegende motorfiets. BMW ziet benzineverbruik ook bij brandstofhoeveelheid reguleert het vermogen van het motorblok. Er is dus geen ‘remmende werking’ van gaskleppen nodig. Dit concept levert een dieselmotor in het deellastbereik enorme voordelen op. Dieselauto’s halen een werkingsgraad (de verhouding tussen gegene- reerde bruikbare energie en ingezette energie) van bijna 45 procent. Bij benzineauto’s is dat maximaal maar 30 procent. In onze (vergelijkings)testen wordt het benzi- neverbruik nauwgezet gemiddeld. Verbruiken uiteenlopende motorfietsen daarentegen in een direct vergelijk met auto’s minder, hetzelfde of juist te veel brandstof? Anders gesteld: verbruiken moderne auto’s werkelijk zo weinig benzine als ze in het spoor van een motorfiets moeten blijven? Meten is weten, dus hebben we samen met een bevriend auto- tijdschrift drie auto’s geregeld met vergelijk- bare benzinemotoren. De sportieve fractie wordt vertegenwoordigd door een Porsche 718 Cayman en een Yamaha YZF-R1. De Ford Focus Turnier en de Honda NC750S staan symbool voor alledaagse werk- paarden. En hoe verhoudt de meest populaire motorfiets, de BMW R1250GS, zich tot een populaire SUV? In dat kader neemt een GS met ShiftCam-techniek (zie ook kader) het op tegen een Audi Q5 Sportback 45 TFSI Quattro. Alle drie de auto’s zijn voorzien van een turbo- benzineblok. De testprocedure: voltanken tot het randje – en dan op en neer over dezelfde testroute met alle zes voertuigen. De drie motorfietsen bepalen het tempo op ons standaard ver bruikstraject. Dat omvat wat stadsverkeer en aansluitend secundaire wegen. Daarbij wordt »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3