MotoPlus 15 - 2022
REPORTAGE BENZINEVERBRUIK Het specifieke brandstofverbruik van auto’s wordt gemiddeld middels uniforme testcycli op testbanken. Het gemiddelde verbruik ligt tegenwoordig op 1 op 12,99 voor een benzine auto en op 1 op 14,7 voor een dieselauto. Dat komt neer op gemiddeld een goede 18 kg CO 2 per 100 kilometer. En motorfietsen? In onze duurtest-ranking loopt het verbruik uiteen van 1 op 25,0 (Honda NC700S) tot 1 op 12,2 (Aprilia RSV4). Maar het vergelijk met diesel gaat mank. Dieselmotoren zijn constructief gezien twintig tot dertig procent zuiniger dan een brandstofmotor. Diesel heeft een hogere energiedichtheid dan benzine. Het bevat pro- centueel gezien meer koolstof en weegt spe- cifiek meer per liter. Bovendien comprimeren dieselmotoren het lucht-brandstof-mengsel veel sterker, tot het mengsel bij zo’n 700 tot 800 graden puur thermisch vanzelf ontsteekt. Dieselmotoren zuigen steeds de volle hoe- veelheid lucht aan, uitsluitend de ingespoten INPUT – OUTPUT Auto’s worden steeds sterker en zwaarder en zijn desondanks vaak zuiniger dan hun voorgangers. Is er sprake van een discrepantie met moderne motor fietsen? Dat zoeken we eens uit aan de hand van drie combinaties van auto’s en motorfietsen. Met interessante resultaten! BMW R1250GS ( 2021) Zware allroad 4,5 l 10,5 l 24,9 kg/100km 8,3 kg/100 km 10,0 kg/100 km 29,9 kg/100 km 3,5 l 5,1 l 12,6 l 4,2 l Audi Q5 Sportback 45 TFSI Quattro Sport Utility Vehicle Secundair rustig Secundair vlot Honda NC750S (2019) 48-pk-allrounder ‘Secundair rustig’omvat ook wat stadsverkeer. Hier draait het om vroegtijdig opschakelen en conformeren aan alle snelheidslimieten. ‘Secundair vlot’omvat ook een klein stukje snelweg (tot maximaal 160 km/uur, inclusief wegwerkzaamheden en snelheidslimieten). Op de secundaire weg wordt wat harder geaccelereerd, maar ook hier worden de regels continu gerespecteerd. 5 10 15 Verbruik in liters per 100 km DRIE BIJ ELKAAR PASSENDE AUTO-MOTOR-COMBINATIES CO 2 CO 2 CO 2 +13% +20% +20% Secundair rustig Secundair rustig Secundair vlot Secundair vlot 10,7 kg/100 km 12,1 kg/100 km BENZINEVERBRUIK REPORTAGE
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3