MotoPlus 15 - 2022

Nee, in deze reportage gaat het niet om de ver­ schillende brandstofsoorten of -kwaliteiten, maar om het benzineverbruik zelf. Hoe verhouden moderne motorfietsen zich wat dat betreft tot elkaar en tot moderne auto’s? Want in tijden van opwarming van de aarde, schaarser wordende grondstoffen en exploderende brandstofprijzen is één ding duidelijk: iedere bespaarde liter is een goede liter! Voor het milieu en de portemonnee. | Tekst: Thomas Schmieder, Jeroen Hidding; Foto’s: BMW, fact, Tyson Jopson, Markus Jahn e.a. | Even de tank van de motor volgooien is tegenwoordig een duur geintje, 30 euro of 50 euro tik je zo af voor een toerfiets. Tegenwoordig overstijgen bij motorrijden – even afhankelijk van merk en model – de brand- stofkosten die van de banden in cent per kilometer. En het eind van de prijsstijgingen lijkt nog niet in zicht zolang het conflict tussen Rusland en Oekraïne en de daarbij horende sancties voort­ duren. Dat de accijnzen tijdelijk zijn verlaagd, lijkt wat dat betreft niet meer dan een doekje voor het bloeden. Kilometervreters merken de hoge prijs aan de pomp bij toerritjes al (zie ook tabel), maar hoe is die benzineprijs in Nederland opge- bouwd? Op iedere liter benzine, ongeacht de soort, wordt sinds 1 januari 2022 83,2 cent accijns geheven. Bij diesel is dat trou- wens 53,6 cent en bij LPG 19,9 cent. Tot 31 december van dit jaar zijn de accijnzen tijdelijk verlaagd met respectievelijk 17,3 cent, 11,1 cent en 4,1 cent. Over de brand- stofprijs, inclusief de accijns, heft de overheid 21% BTW. De hierboven genoemde verlaging is in feite dus nog iets hoger, aan- gezien de BTW nu geheven wordt over lagere accijnzen. Het totale voordeel komt dan op respec- tievelijk 20,9 cent (benzine), 13,4 cent (diesel) en 4,9 cent (LPG). Zo’n 50% van de literprijs aan de pomp, zo blijkt uit cijfers van Uni- ted Consumers, wordt gerekend Wat kost benzine per jaar bij... Benzineverbruik/ Jaarlijks kilometrage benzineprijs 2.500 km 5.000 km 7.500 km 10.000 km 4 liter/100 km € 1,50/l € 2,00/l € 2,50/l € 150,- € 200,- € 250,- € 300,- € 400,- € 500,- € 450,- € 600,- € 750,- € 600,- € 800,- € 1.000,- 5 liter/100 km € 1,50/l € 2,00/l € 2,50/l € 187,50 € 250,- € 312,50 € 375,- € 500,- € 625,- € 562,50 € 750,- € 937,50 € 750,- € 1.000,- € 1.250,- 6 liter/100km € 1,50/l € 2,00/l € 2,50/l € 225,- € 300,- € 375,- € 450,- € 600,- € 750,- € 675,- € 900,- € 1.125,- € 900,- € 1.200,- € 1.500,- 7 liter/100 km € 1,50/l € 2,00/l € 2,50/l € 262,50 € 350,- € 437,50 € 525,- € 700,- € 875,- € 787,50 € 1.050,- € 1.312,50 € 1.050,- € 1.400,- € 1.750,- 5 WEETJES OVER MOTORBENZINE • Motorbenzine (afgekort ‘benzine’) is een complexe mix van ongeveer 150 ver- schillende koolwaterstoffen waarvan het kooktraject tussen de 25° en 220° ligt. Bij 220° ontsteekt benzine in aan- wezigheid van zuurstof spontaan, dus zonder vonken van bougies. • Een liter benzine weegt gemiddeld 750 gram (dichtheid 0,72 tot 0,775 kg per liter). Een volgetankte 20-liter tank weegt dus zo’n 15 kg extra. • De klopvastheid is de eigenschap van benzine om in een verbrandingsmotor niet ongecontroleerd door zelfont­ branding te ontsteken, maar gecontro- leerd door het vonken van bougies of compressie. • Het octaangetal geeft de mate van klop- vastheid van benzine aan. Hoe hoger dit getal, hoe klopvaster de benzine. Aan de Nederlandse pomp kun je in de regel Euro95 of Euro98 tanken. • Bij de verbranding van een liter benzine in een motorblok ontstaat 2,37 kg CO 2 . Bij diesel is dat 2,65 kg per liter, aange- zien dit een hoger aandeel koolstoffen en een hogere dichtheid heeft, ongeveer 830 in plaats van 750 gram per liter. als productiekosten, een bedrag dat kan schommelen omdat het deels afhankelijk is van de prijs van ruwe olie. Van het totaal­ bedrag is ongeveer 7% winst, voor zowel de oliemaatschappij als de pomphouder. Bewuster en misschien ook zui- niger proberen te rijden, luidt tegenwoordig het devies. Hoge toerentallen en snelheden drijven het verbruik meestal onnodig op. Over verbruik gesproken: de wereldwijde aardoliereserves werden in 2017 op ongeveer 240 miljard ton becijferd. Desondanks zal die gigantische hoeveelheid in ongeveer 50 jaar verbruikt zijn. Een flink aandeel daarin heeft het stijgende individuele verkeer wereldwijd, met name in groei- ende economieën als China, India en Brazilië. Of de motorfiets in dit vraagstuk spekkoper, slokop of onderdeel van de oplossing van het pro- bleem is? Dat lees je op de vol- gende pagina’s. Opbouw benzine­ prijs Nederland € 2,470* *Prijs per 29 juni 2022 BTW 17% Accijns 26% Marge 7% Productie 50% ALLES SUPER?

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3