MotoPlus 15 - 2022

YAMAHA TÉNÉRÉ 700 LEZERSTEST LEZERSTEST MOTOPLUS 57  Papier is helaas niet van elastiek, op www.motoplus.nl lees je ook de ervaringen van de overige deelnemers. Geen avontuur zonder zand, dus kende de route ook een aantal zandpaden. “Jakkerende pro’s in de woestijn, wheelies en mega-sprongen, zo wordt de Ténéré 700 gepresenteerd. Maar wat kun je ermee als normale sterveling? Ik bekeek de motor tijdens de test als langeafstandsrijder, zowel op het asfalt als offroad. De 700 zit comfortabel en ik kan met mijn 1,83 meter goed bij de grond. Alles zit op de goede plek en het scherm is duidelijk, ook bij fel zonlicht. Het zadel is stevig en zeer comfortabel. De aluminium zijstandaard is licht en oogt stevig, maar ik vraag me af wat ’ie doet wanneer je langdurig met zo’n 50 kilo bagage op pad bent. Bij een breuk is aluminium onderweg lastig te repareren. Het geweldige CP2-blok pakt van onderuit soepel op en wil heel graag toeren draaien. De motor stuurt neutraal op hard wegdek. De banden geven redelijk wat vertrouwen op droog wegdek. Het vermogen is op de weg ruim voldoende, maar niet overdadig. De vering is stevig en geeft een goede feedback. In het zand wordt het een ander verhaal. Het blok genereert van onder- uit een geweldig koppel en dat resulteert met de standaard banden gelijk in veel wielspin als je de rechterpols niet voldoende in bedwang houdt. De rechtuitstabiliteit was in het erg mulle Drentse zand ook lastig, al moet ik er wel bij opmerken dat de bandenspanning op ver- harde wegen was afgestemd. De T700 heeft standaard overigens geen bandenklemmen, een must bij banden met binnenband. De vering kan het in deze situatie prima aan. Graag had ik willen testen op gravel en rotsachtige bodem. Ik denk dat de kwaliteiten van de motor daar veel meer tot hun recht komen. Het ABS is uitschakelbaar, maar schakelt automatisch weer in nadat de motor van het contact is geweest. De staande positie is zonder extra stuurverhogers prima te noemen. De brede voetsteunen geven veel stabiliteit. Los van wat details die ik zou vervangen, zoals de banden, standaard handbeschermers en skidplate, is het een fijne en complete motor. Kortom, geen berg is te hoog en geen woestijn te diep, met de Ténéré 700 kom je er wel!” André Feenstra Leeftijd: 64 jaar Beroep: ondernemer Rijbewijs sinds: 1986 Eigen motor: Suzuki DL650 V-Strom Beoordeling: ★★★★★ “YOUR TICKET TO ADVENTURE!”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3