MotoPlus 15 - 2022
ROADTRIP DOLOMIETEN 46 MOTOPLUS ROADTRIP Die goede reden voor deze trip is de intro ductie van de elektrische crossover Experia. Die laat motorfietsfabrikant Energica volkomen terecht plaatsvinden in thuisland Italië. Hoe kan een mens vergeten dat de Dolomieten zo onwaarschijnlijk mooi zijn? Ooit was ik hier als beginnend motorrijder op een Suzuki GSX600F met fuchsia-roze zadel. Waarom die afgrijselijke kleur wel direct boven komt en de onvergelijk- bare schoonheid van dit berglandschap niet, is me oprecht een raadsel. Smoesjes om met de motor te gaan, dienen zich heel makkelijk aan. Of eigenlijk is het ook een goede reden. Het alternatief is vliegen… Anno 2022 hoef je dan niets meer te zeggen toch? Het vooruitzicht van nog eens de hel van onze nationale trots op luchtvaartgebied, stond me niet echt aan. Een paar weken eerder was ik namelijk een van die sukkelaars wiens wachtrij op Schiphol buiten de terminal begon. Dat de keuze voor de motorfiets als alternatief voor het vliegtuig helemaal niet zo verkeerd is, bewijst het droeve lot van een Belgische collega op de terugweg van Italië naar België. Eerst stijgt zijn bloeddruk naar angstaan jagende hoogte als zijn taxi anderhalf uur te laat arriveert. Dan helpt de honderd keer in het koddige Rossi-Italiaans uitgesproken gerust- stelling “Isse no problem” echt niet. Vervolgens zit hij 3,5 uur duimendraaiend in de taxi tussen de Dolomieten en het vliegveld van Venetië om zijn vlucht nog precies te pakken. Als kers op de taart mist hij wel zijn aansluitende vlucht naar Frankfurt en ‘mag’ hij een nachtje in een hotel overnachten. Dan is een stukje toeren toch meer ontspannen. Ontspanning is het tweede flauwe excuus voor deze trip. De elektro-goeroes vinden vast dat ik iets incorrects schrijf als ik vermeld dat elek- trische motoren me altijd een beetje nerveus maken. Ik heb het vast bij het verkeerde eind, maar van zaken als actieradius en oplaadtijd schuif ik telkens weer wat ongemakkelijk over mijn zadel. Om volledig ontspannen op reis te kunnen gaan, kies ik bewust een model met een XXL-benzinetank. Daarbij denk ik als eer- ste aan nieuwkomers. De Triumph Tiger 1200 Explorer heeft een gigantische 30-liter tank, maar is al gekaapt door een ander. De Ducati DesertX heeft met de optionele achtertanks een brandstofvoorraad van 29 liter, maar is helaas nog niet ingereden. Dan gaan we maar voor de oude vertrouwde Africa Twin Adventure Sports. Die heeft niet voor niets een goede reputatie als Oostenrijkse sticker plakken, geen boete pakken. Toch aardig, zo’n tijdelijk Biker’s Home waar we schuilen tegen de hitte en waar de koffie goed is. Strategisch tanken scheelt je in Duits land zomaar vijftien euro per tank. De eerste nacht brengen we door in Kobern-Gondorf langs de Moezel.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3