MotoPlus 15 - 2022

KAWASAKI Z900RS SE EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 43  MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 36 mm, geregelde katalysator, 520 watt dynamo, 12 V/8 Ah accu, kabelbediende natte meerplaats­ koppeling (anti-hop), zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 42 : 15 (2,800). Boring x slag 73,4 x 56,0 mm Cilinderinhoud 948 cc Compressie 10,8 : 1 Max. vermogen 82,0 kW (111 pk) bij 8.500 tpm Max. koppel 98,5 Nm bij 6.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger rem­ klauwen, schijfrem achter Ø 250 mm met enkelzuiger remklauw, ABS, tractiecontrole. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 Banden in test Dunlop GPR-300 ‘J’ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.470 mm, balhoofd- hoek 65,0°, naloop 98 mm, veerweg v/a 120/140 mm, rijklaar gewicht 215 kg, maximaal toelaatbaar totaal­ gewicht 395 kg, tankinhoud 17 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen 6.000 km Kleuren metallic diablo black Prijs vanaf NL € 15.599,- / B € 14.499,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Kawasaki Motors Europe NV, www.kawasaki.nl / www.kawasaki.be TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI Z900RS SE nere details ronden de uiterlijke wijzigingen af, zoals de letters RS op de zijkappen die nu in rood zijn uitgevoerd, evenals onderdelen als de voorvorkbeugels en de afdekkap van de injectoren, die nu in matzwart is uitgevoerd. Het resultaat is een Z900RS SE die fris en stoer op de wielen staat. In Noord-Zwitserland rijden we een tamelijk bescheiden rondje met de nieuwe spruit en vanaf de eerste meters valt alles op zijn plaats. Dit is zo’n machine die in volledige harmonie lijkt te verkeren, want alles is erop gericht om ontspannen toeren tot een genot te maken, terwijl de aandrijflijn en het rijwielgedeelte meer dan voldoende reserves in huis heb- ben om een sportieve bui aan te moedigen dankzij het gretige motorblok en het capa- bele frame, de vering, remmen en banden. De gemonteerde Dunlop GPR-300 banden in J-specificatie scoren eigenlijk over de hele linie goed: snel opwarmen, goede grip, duide- lijke feedback, nauwelijks oprichtmoment en bovendien een fijn wendbaar stuurkarakter. We reden ooit met een Yamaha R3 met deze banden op een circuit en zelfs daar over- tuigden ze met veel grip en gevoel. Met hun scherpe prijsstelling zijn ze een ware kooptip! De Dunlops dragen bij aan het lichtvoetige en heerlijk neutrale zwieren en zwaaien waartoe de glooiende omgeving uitnodigt. Deze Kawa is zo’n machine waarmee je intens gelukkig door het landschap kunt glijden, gebruikmakend van het koppelsterke en lekker klinkende motorblok en het neutrale rijwiel­ gedeelte. Als we even later eens even door­ halen, zet de Z zijn beste beentje voor en haalt krachtig door tot voorbij de 9.000 toeren. Rich- ting de 10.000 toeren gaat de kaars uit, maar dan kogel je al dusdanig hard vooruit dat het concept van een retrofiets wordt overstegen. Dat stevigere stuurwerk wordt ondersteund door een capabel rijwielgedeelte, want de SE stuurt weliswaar minder flitsend dan de Z900, maar wel zeer precies en neutraal. Die com- binatie geeft vertrouwen en dus rijplezier. De stopkracht is heel goed, maar dat was ook al zo bij de normale Z900RS. Het rijplezier wordt vergroot door een heerlijke rijpositie, die de spagaat tusssen ontspannen en actief mooi weet te overbruggen. De zadelvulling is wat aan de zachte kant, wat op langere etappes minder comfortabel is voor de kadetten, maar andere praktische zaken zijn onverminderd goed, zoals de spiegels, het analoge dashboard met twee ronddraaiende wijzernaalden dat een genot is om naar te kijken en de trillings­ arme maar toch karaktervolle draai-eigen­ schappen van het motorblok. De Z900RS SE is een echte pleaser. n -CONCLUSIE De Z900RS SE biedt een heerlijk breed spectrum aan mogelijkheden. Ontspannen van bocht naar bocht zwieren, daar lijkt de Kawa voor gemaakt. Daarnaast biedt de RS evenwel ook een repertoire waarmee lekker boenderen wordt beloond met een opmer- kelijke scherpte en dynamiek. Een heerlijke bonus! De meerprijs van de SE ten opzichte van de standaard uitvoering is € 1.700,-. De RS SE wordt er niet een substantieel betere motorfiets van, vooral ook omdat de standaard Z900RS al zo’n heerlijke machine is, die goed veert en remt. De hoogwaardige componenten doen ’m in ieder geval geen kwaad en bovendien dragen ze – samen met de prachtige kleurstelling – bij aan het gelikte uiterlijk. De Z900RS SE is zoiets als extra luxe uit eten gaan. Het is niet echt nodig, maar lekker is het wel! Lekker nostalgisch uitzicht op twee grote analoge klokken, met daartussen een informatief LCD-display. Onder: de Öhlins-­ schokdemper met praktische stelknop voor de veervoorspanning.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3