MotoPlus 15 - 2022
KAWASAKI Z900RS SE EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 41 afwerking, maar ook vanwege zijn hoogwaar- digere componenten. Zo is van de voorvork ook de ingaande demping instelbaar en zijn de remtangen radiaal gemonteerd. Voor een meerprijs van € 1.700,- tilt de nieuwe Z900RS SE het uitrustingsniveau naar een nog wat hoger niveau. De achtervering wordt nu verzorgd door een Öhlins S46 schok demper, waarvan de veervoorspanning mid- dels een externe draaiknop verstelbaar is. Dat is een serieuze meerwaarde, want daarmee is meteen een van de weinige kritiekpunten van de Z900RS aangepakt. Die kan namelijk wel wat extra veervoorspanning van de achterveer gebruiken, maar de wartels liggen diep ver- stopt tussen de framebuizen. De S46 bevat een (grote!) Ø 46 millimeter demperzuiger en dat helpt voor een nauwkeurige en fijngevoelige demping. Naast de veervoorspanning is enkel de uitgaande demping instelbaar. Een aardig gegeven is dat de S46 zich onderscheidt van de normale Öhlins-vervangingsdempers, doordat de stofringen voorzien zijn van een dubbele lip. Dat zal de levensduur ten goede komen. De koperkleur van de buitenpoten van de voor- vork komt overeen met de achterschokdemper en de voorvork kreeg een gewijzigde afstelling, om een geheel te vormen met de achtervering. Helaas heeft Kawasaki geen gegevens verstrekt over de exacte wijzigingen. De stopkracht van de voorrem wordt nu verzorgd door Brembo-remschijven, M32.4 Monobloc-remklauwen en -remblokken. De radiale Nissin-rempomp heeft nu een cilinder diameter van Ø 17,5 millimeter ten opzichte van Ø 19,1 millimeter voorheen, om zowel stopkracht als gevoel in balans te houden met die nieuwe remklauwen. Qua uiterlijk knalt de heerlijke retro geel/zwarte kleurstelling meteen in je gezicht, waarbij de officiële naam van deze kleur overigens ‘metallic diablo black’ luidt. De koperkleurige wielen zijn ook onder scheidend, maar missen de fraaie, geslepen aluminium velgrand waardoor het haast leek of er spaakwielen met chromen velgen gemon- teerd waren. De koperkleurige wielen zijn in ieder geval echte blikvangers en ze matchen mooi met de veringcomponenten. Enkele klei- De heerlijke, meer op een sterk middengebied getunede vier-in-lijn deelt de SE met de standaard versie, de Brembo-reminstallatie vóór is alleen weggelegd voor de SE. Een heerlijk apparaat om mee te onthaasten, een heerlijk apparaat ook als je eens wat harder wilt. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3