MotoPlus 15 - 2022
5 HIGH-END ALLROADS VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 21 Tot liefst 170 pk, allemaal ruim boven de € 20.000,- (soms zelfs bijna 30.000 euro!) en in sommige opzichten met meer techniek aan boord dan waarmee ze vroeger op de maan konden landen. Dat omschrijft de – in elk geval in Europa – belangrijkste motorcategorie van tegenwoordig: high-end allroads. Niet alleen in Nederland maar ook in de grote markten Frank- rijk, Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje en Italië staan de grote snavelmotoren doorgaans op de bovenste plekken in de verkooplijsten. En helemaal bovenaan staat dan meestal de harts tochtelijk gehate én geliefde BMW GS. Dit succes van de allroads in het algemeen en de GS in het bijzonder is geen toeval. Deze motoren zijn ware alleskunners. En daarmee de eerste keus voor welgestelde motorrijders die weliswaar genoeg geld hebben, maar weinig tijd. Het klassieke dilemma van de moderne tijd. Hoe dan ook is dat eerste wel een voor- waarde in dit segment. In elk geval is het zo dat degenen die op deze motoren stappen, niet vooraf hoeven te beslissen wat ze ermee willen gaan doen. Deze machines leveren verbluffende prestaties en stuureigenschappen, comfort waarmee je wereldreizen kunt maken, grote praktische bruikbaarheid in het dagelijkse verkeer en zijn ook nog in staat tot uitstapjes op het onver- hard (meer daarover in de nabije toekomst in dit blad). Dankzij talloze rijmodi en elektro- nisch verstelbare vering doen ze dat met een op maat gemaakte focus. Natuurlijk nemen we daarbij graag bagage en een reisgezel mee, uiteraard zonder koude vingers of billen, en je hoeft ook niet bang te zijn voor verveling of verkeerd rijden, dankzij infotainment- en navigatiesystemen. Zelfs radargestuurde veilig- heidssystemen doen inmiddels hun intrede in dit segment. Je wordt echt verwend met voor- zieningen, zoals de uitrustingstabel laat zien. Een nog rijkere uitrusting vind je waarschijnlijk alleen in kasteel Versailles. En zwaardere com- petitie waarschijnlijk alleen in de MotoGP- klasse. Dan nu de deelnemers. De genadeloos func- tionele en breed getalenteerde BMW R1250GS behoeft geen nadere introductie. Eveneens een inmiddels oude bekende – en eeuwige opjager van de GS – is de KTM 1290 Super Adventure S, die excelleert met het bruut sterke V-twin-blok en het voor het Oostenrijkse merk typerende sportieve karakter. Bruut sterk is ook de tegen- woordig van een uiterst gespierd V4-blok voor- ziene Ducati Multistrada, die daarmee de leiding qua topvermogen heeft overgenomen. Deze V4 S-versie met de dubbele radar-uitrusting staat ook aan de top qua moderne technologie en als klap op de vuurpijl veroverde hij met zijn bijzonder sterke alleskunnerkwaliteiten afgelopen jaar zelfs de Alpenmasters-kroon. Voor de allereerste keer is nu ook Harley- Davidson erbij. De Amerikanen hebben met de Pan America 1250 (hier in de Special-variant) een heerlijk onconventionele machine ontwik- keld die typisch Harley is, maar tegelijk uiterst modern en snel. Vers van de pers is ook de nieuwe versie van de Triumph Tiger 1200 GT Pro, die met een onconventioneel ongelijk matig ontstekende dikke driecilinder en grote ambities openlijk een greep naar de kroon doet. Opvallende afwezige in deze groep: Japan. Meer dan een dikke 100 pk hebben ze daar niet in het programma in het allroad-segment. De Japanse fabrikanten hebben zich de laatste jaren stilletjes uit het high-end segment terug- getrokken en zich meer gericht op de licht verwante crossover-motoren. Een ontwikkeling die we eigenlijk ook zien bij de dikke sportieve nakeds. Maar zoals gezegd, grote allroads zijn een in de meeste opzichten zeer Europese aan- gelegenheid. Tot zover de inleidende woorden, het is tijd om het zwaard te trekken en de strijd te beginnen! Grote allroads zijn ware alleskunners. Als je hier op stapt, kun je letterlijk en figuurlijk nog alle kanten op »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3