MotoPlus 15 - 2022
NEWSFLASH 16 MOTOPLUS NEWSFL ASH RADARTECHNOLOGIE OP NIEUWE PIAGGIO MP3 Waar kun je een nieuwe scooter beter presenteren dan in Parijs? De lichtstad zou wat dat betreft beter de scooter stad kunnen heten. Piaggio presenteerde er onlangs haar nieuwe MP3-range, een model waarvan het in de afgelopen zestien jaar wereldwijd maar liefst 230.000 stuks verkocht. De nieuwe MP3 400 hpe en 400 hpe Sport zijn voor- zien van de 35 pk sterke 400cc-krachtbron, terwijl de 530 hpe Exclusive het nieuwe 44 pk sterke 530- blok heeft. Het design van het trio is wat sportiever en daarnaast zijn de driewielers voorzien van led-verlichting rondom, een nieuwe ruit, een gewijzigde ergonomie voor meer comfort, ABS en ASR- antislipsysteem, een keyless startsysteem en full-colour TFT-dashboard met smart phone-connectiviteit. Als kers op de taart is de 530 de eerste scooter ter wereld met het ARAS-systeem (Advanced Rider Assistance System), dat werkt met Ima- ging Radar 4D-technologie die in eigen huis is ontworpen door Piaggio Fast Forward. Het systeemmoet bijdragen aan de actieve veiligheid en omvat onder andere dodehoek-detectie en lane- assist. Ook uniek voor de 530 is een achteruitversnelling, die bovendien is gekoppeld aan een achteruitrijcamera. De uit- rusting van de 530 wordt afgetopt met cruise control en drie rijmodi. Prijzen van de nieuwe Piaggio MP3’s zijn nog niet bekend. ANTWOORDEN THEORIE-KENNIS A B C 1 2 3 VANUCCI MAAKT BINNENSTEBUITEN-PAK Meestal maakt de membraanlaag onderdeel uit van een motorpak, maar Vanucci lanceert een luch tige zomerse textielcombi waarbij je bij regen een membraanjack en -broek over het pak aantrekt. De VAJ-3 en VAT-1 krijgen het stempel luchtige veiligheidskleding die specifiek is bedoeld als zomercombinatie. De basis bestaat uit een jas en broek van cordura-mesh. Dat maakt Parachute in motorkleding als valscherm Het voelt nog altijd een beetje als een vroege 1-aprilgrap, maar volgens het gerenommeerde Cycle World bekijkt Airbag Inside de mogelijkheid van een parachute als veiligheidsvangnet. Het Scandinavi- sche bedrijf – dat onder de noemer Mo’Cycle al motorkleding produ- ceert met een ingebouwde airbag – wil motorrijders na een crash sneller en meer gecontroleerd tot stilstand brengen. De remmende werking van het valscherm vergroot de afstand tussen de rijder en voortrazende en tuimelende motorfiets. Een parachute voorkomt dus dat motorrijders stuiterend en rollend door de grindbak gaan. Door de remmende werking van de lap stof glijden rijders eerder in een rechte lijn. Het grootste probleem dat de Zweden moeten tackelen is het openen van de parachute. Die moet flink wat wind pakken om volledig uit te vouwen. Airbag Inside wil het oplossen met een opblaasbare rand rondom de parachute. Of parachutes beter gezegd, want volgens Cycle World bestaat het systeem uit twee valschermen. Voor het opblazen van de rand rondom de parachutes maakt Airbag Inside gebruik van dezelfde techniek als in airbags. Als je razendsnel een vest kunt opblazen, lukt dat ook met een parachute. Niet alleen de rand van de parachute moet opblaasbaar zijn, ook de bevestiging van het vest naar de parachute. Doe je dat met touwen, dan kunnen die zich immers om de nek van de gevallen rijder wikkelen. ze zowel slijtvast als ademend. Een binnenvoering is er alleen daar waar het echt nodig is, bijvoor- beeld onder de protectorzakken. De protectoren (rugprotector optioneel) zijn eveneens lucht doorlatend en vanaf de buitenkant uit te nemen. Het maakt de combi licht en daarom prettig om te dragen. Een praktisch detail: in het opbergvak in de rugprotectorzak past bijvoorbeeld het regen jack VXR-2. Als zomerpak ontbreekt een thermovoering, maar Vanucci levert wel een regenbroek en -jas. Het Sympatex drielaags laminaat in lichtgrijs ziet er ‘civiel’ uit en kan daarom ook zonder motor worden gebruikt. Voor de regen broek (VXR-3) geldt hetzelfde. Hij ziet eruit als een normale textielbroek, maar bestaat uit een drielaags laminaat. Louis verkoopt de VAJ-3 en VAT-1 voor res- pectievelijk € 280,- en € 200,-, terwijl het voor de regenkleding € 130,- voor het jack en € 100,- voor de broek vraagt. De maten lopen bij de dames van 34 tot 46, bij de heren van 48 tot 58.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3