MotoPlus 14 - 2022

SPORT PITSTOP 88 MOTOPLUS SPORT Marmorini werkte in de Formule 1 – samen met huidig Aprilia Racing CEO Massimo Rivola – bij Ferrari en Toyota, voordat hij zich bij Aprilia met het MotoGP-­ project ging bemoeien.“Er is niet alleen hoop van- wege die nieuwe synergie, maar ook omdat men nu in Japan blijkbaar van gedachten veranderd is”, luidde Meregalli’s interpretatie. Meregalli (foto links) ging niet voorbij aan het feit dat Quartararo sinds 2021 de enige Yamaha-rijder is die het maximale uit het pak- ket haalt.“Men was gewend om vooral intern samen te werken en nu is er sprake van een ‘open mind’ om de machine en de resultaten te verbeteren. Ik verwacht aan het eind van dit seizoen daar de eerste resultaten van te zien. Er wordt uiteraard al gewerkt aan 2023. Ik heb er veel vertrouwen in.” Nadat Yamaha voor 2023 een contractverlenging van één jaar voorstelde bij RNF Racing, besloot teameigenaar Razlan Razali een langetermijn-samen- werking aan te gaan met Aprilia. Daardoor zullen Quartararo en de worstelende Franco Morbidelli volgend jaar de enige twee Yamaha-vertegenwoordi- gers zijn in het MotoGP-kampioenschap. “Dat besluit (van RNF, red.) verraste ons, het was niet wat we graag wilden, maar we hebben het geaccepteerd en er valt weinig meer over te zeggen”, aldus Meregalli. “Het is belangrijk om een satellietteam te hebben en we zullen begin volgend jaar dan ook over 2024 gaan nadenken.” Ook bij Honda ligt de huidige aanpak van de racerij onder het vergrootglas, gaf teammanager Alberto Puig (foto linksonder) toe.“We zijn duidelijk niet com- petitief en we moeten ons verbeteren”, beaamde de Spanjaard.“We moeten onze aanpak veranderen en daar zijn we mee bezig. We zitten in een slechte peri- ode. Misschien moeten we onze manier van denken ook wat veranderen. Wat dat precies inhoudt, kan ik nog niet zeggen. Maar omdat we niet presteren zoals in het verleden, moet je de oorzaken analyseren en kij- ken hoe we de racerij nu benaderen. Misschien bete- kent dat meer invloed vanuit Europa, of meer steun vanuit Japan – ik weet het niet. In ieder geval betekent het een aanpassing van de huidige situatie.” Puig sprak de hoop uit dat Marc Marquez na de zomer en zeker voor het eind van het jaar de nieuwe RC213V nog kan testen in verband met de richting waarin de machine moet worden ontwikkeld. De Dutch TT was geen succes voor de Honda-rijders. Takaaki Nakagami finishte als twaalfde na een long lap penalty wegens het overtreden van de track limits. Alex Marquez pakte het laatste punt. Pol Espargaro meldde zich na vrijdagmiddag af. De Spanjaard had te veel last van zijn in Duitsland geblesseerde ribben. JAPANSE CONSTRUCTEURS ‘OPEN’ VOOR INVLOEDVAN BUITENAF Yamaha-teammanager Maio Meregalli verduidelijkte in Assen de eerder aangekondigde samenwerking met engineer Luca Marmorini. Diens komst speelde voor Fabio Quartararo een rol in zijn contractverlenging. MARQUEZ NAAR GRESINI Op de zondagochtend van de Dutch TT maakte Gresini Racing bekend dat 2022-rookie Fabio Di Giannantonio zijn contract met het team had verlengd. De Itali- aan wordt vergezeld door Alex Marquez, die na drie moeizame seizoenen Honda verlaat en bij Gresini Enea Bastianini vervangt. Vanwege de tweejarige deal die het team eind vorig jaar sloot met Ducati Corse krijgen Di Gian- nantonio en Marquez in 2023 de beschikking over GP22’s die volgens Ducati’s Sport Director Paolo Ciabatti op het technische ontwikkelingsniveau zijn van de recent verreden Grand Prix van Duitsland. Wat de aankondiging van Gresini precies betekent voor Bastianini is nog niet duidelijk. Ciabatti: “Eind augustus maken wij onze beslissing bekend wie er naast Pecco voor het fabrieks- team zal rijden, Jorge Martin of Enea Bastianini. Eén van hen zal dan naast Johann Zarco worden geplaatst in het Prima Pramac Ducati Team. Met Johann zijn we bijna rond voor 2023.” Ciabatti geloofde niet dat de onzekerheid over het team effect heeft op de prestaties van de in Assen als zesde gefinishte Martin en Bastianini die tijdens de TT teleurstellend elfde werd. “Enea en Jorge weten allebei dat ze volgend jaar Ducati-fabrieks­ rijders zullen zijn. Ze hebben een contract, ze hebben fabrieks­ ondersteuning en ze hebben een fabriekssalaris. Het enige wat nog niet duidelijk is, is in welk team. Ik geloof niet dat dit voor extra druk zorgt.”Over de levering van materiaal aan het Mooney VR46- team heerst nog onduidelijkheid, gaf Ciabatti toe. “Daar zijn we nog over in onderhandeling. Het kan zijn dat dat blijft zoals nu (één nieuwe fabrieksmachine en een machine van een jaar oud, red.), maar mogelijk dat we voor volgend jaar naar twee GP22’s gaan. Die beslissing is nog niet genomen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3