MotoPlus 14 - 2022

DUTCH TT, ASSEN SPORT SPORT MOTOPLUS 87  UITSLAGEN GP WEGRACE TT ASSEN, NEDERLAND Moto3 1 Ayumu Sasaki (J), Husqvarna 2 Izan Guevara (E), GasGas 3 Sergio Garcia (E), GasGas 4 Tatsuki Suzuki (J), Honda 5 Xavier Artigas (E), CFMoto 6 Daniel Holgado (E), KTM 7 Stefano Nepa (I), KTM 8 Ryusei Yamanaka (J), KTM 9 Deniz Öncü (TUR), KTM 10 Kaito Toba (J), KTM 11 Riccardo Rossi (I), Honda 12 Ivan Ortola (E), KTM 13 Lorenzo Fellon (F), Honda 14 Carlos Tatay (E), CFMoto 15 Andrea Migno (I), Honda WK Tussenstand 1 Sergio Garcia, 182 punten 2 Izan Guevara, 179 punten 3 Dennis Foggia, 115 punten Moto2 1 Augusto Fernandez (E), Kalex 2 Ai Ogura (J), Kalex 3 Jake Dixon (GB), Kalex 4 Celestino Vietti (I), Kalex 5 Bo Bendsneyder (NL), Kalex 6 Alonso Lopez (E), Boscoscuro 7 Tony Arbolino (I), Kalex 8 Joe Roberts (USA), Kalex 9 Manuel Gonzalez (E), Kalex 10 Filip Salac (CZ), Kalex 11 Fermín Aldeguer (E), Boscoscuro 12 Jorge Navarro (E), Kalex 13 Somkiat Chantra (THA), Kalex 14 Jeremy Alcoba (E), Kalex 15 Barry Baltus (B), Kalex WK Tussenstand 1 Celestino Vietti, 146 punten 2 Augusto Fernandez, 146 punten 3 Ai Ogura, 145 punten MotoGP 1 Francesco Bagnaia (I), Ducati 2 Marco Bezzecchi (I), Ducati 3 Maverick Viñales (E), Aprilia 4 Aleix Espargaro (E), Aprilia 5 Brad Binder (ZA), KTM 6 Jack Miller (AUS), Ducati 7 Jorge Martin (E), Ducati 8 Joan Mir (E), Suzuki 9 Miguel Oliveira (POR), KTM 10 Alex Rins (E), Suzuki 11 Enea Bastianini (I), Ducati 12 Takaaki Nakagami (J), Honda 13 Johann Zarco (F), Ducati 14 Fabio Di Giannantonio (I), Ducati 15 Alex Marquez (E), Honda WK Tussenstand 1 Fabio Quartararo, 172 punten 2 Aleix Espargaro, 151 punten 3 Johann Zarco, 114 punten uiteindelijk slechts 1,3 seconden achter hem als vierde finishte, verraste ook Viñales. “Eerlijk gezegd dacht ik dat hij uit de race was. Dus toen ik me omdraaide, dacht ik ‘oké, hij was heel snel!’”Viñales benadrukte de samenwer- king met zijn bijna zes jaar oudere teammaat. “We helpen elkaar, dat is het beste. Op de baan wint de beste, naast de baan moeten we zo werken. We hebben een droom en dat is Aprilia wereldkampioen maken. Het maakt niet uit of hij dat wordt of ik. Ik leer elke dag, want deze motor past Aleix als een handschoen. Als ik hem dit jaar in het kampioenschap kan helpen, zal ik dat doen.” Aleix Espargaro mocht dan volgens eigen zeggen zeer vermoeid en aan vakantie toe zijn, hij was zonder twijfel de morele winnaar van de 91e Dutch TT. “Voor mij was het vandaag belangrijk om te kunnen laten zien dat ik snel kon zijn, iets wat ik de laatste vier, vijf races miste”, vond hij zelf. “Ik denk dat ik dit week- end de snelste was.”Toen hij door Quartararo was geraakt, meende Espargaro dat zijn race gelopen was. “Er verandert niets met twee of drie punten, ik moest voor meer dan tien pun- ten gaan. Zou ik crashen, dan moest ik maar crashen. En ik dacht ‘als je valt is het niet jouw schuld, maar Fabio’s fout’!” Espargaro was zelf verbaasd door zijn zeer regelmatige en snelle rondetijden – ‘ik moest steeds glimlachen als ik de tijden zag’ – maar twijfelde of hij een over- winning had laten liggen of een vierde plaats had gewonnen. “Ik had kunnen winnen, vóór Fabio. Dan had ik vijf punten gewonnen. Nu heb ik er dertien teruggewonnen. Dat is voor het kampioenschap beter. Maar ik heb de winst laten liggen. Die had ik graag gehad, want ik heb nog maar één keer gewonnen. Dus ik was liever de winnaar geweest met maar die vijf punten winst.” Fabio Quartararo zocht na zijn crash de pits op, waarna zijn team hem weer terug de baan op stuurde. Zeven ronden later vloog hij, mogelijk door een eerder beschadigde launch control sensor, nog eens van zijn machine, nu bij het uitkomen van de Strubben. De Fransman mocht van geluk spreken dat hij ongedeerd bleef. “Het was niet nodig om in de vijfde ronde die actie (ten opzichte van Espargaro, red.) in te zetten. Ik zal leren van die fouten”, meende Quartararo. Het was echter niet zijn eigen keus geweest om weer terug te keren in de wedstrijd. “Want als ik binnenkom om te stoppen, is het om te stop- pen. Maar dat is een ander verhaal...” Quartararo verontschuldigde zich na afloop van de race direct bij Espargaro. “Het plan was om te pushen als ik zou leiden. En zo niet, om dan geen fouten te maken. En ik deed het tegen­ overgestelde.” Uren na de finish bestraften de stewards onder leiding van Freddie Spencer Quartararo’s actie met een long lap penalty voor de volgende race in Silverstone. De stewards achtten de inhaalactie ‘overdreven ambitieus’. De wereld- kampioen reageerde furieus op social media, terwijl twee dagen na de race Yamaha’s race- baas Lin Jarvis in een officieel statement ‘de inconsequente beslissingen’ van de stewards bekritiseerde. Een protest tegen dit soort beslis- singen van de stewards bleek niet mogelijk en ook de door Yamaha ‘uit principe’ overwogen gang naar het CAS (Court of Arbitration of Sport) bleek in dit soort kwesties eveneens onmogelijk. Dat de positie van Freddie Spencer meer dan ooit ter discussie staat, werd met het opmerkelijke Yamaha-statement echter duide- lijk bewezen. n Drie zeer gelukkige mannen: Bagnaia won na twee nullen op rij, Bezzecchi noteerde zijn eerste MotoGP-podium en Viñales eindigde na een jaar weer eens in de top 3. (Foto: Mooney VR46) Terwijl Bagnaia uit beeld verdwijnt, moet Brad Binder voor hem Maverick Viñales laten gaan. De Spanjaard veroverde zijn eerste podium voor Aprilia. (Foto: Henny B. Stern) Dé inhaalactie van de race: met een ultieme uitremactie passeert de van de vijftiende plaats gekomen Espargaro Binder en Jack Miller. Espargaro wordt vierde. (Foto: Aprilia)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3