MotoPlus 14 - 2022

SPORT DUTCH TT, ASSEN 86 MOTOPLUS SPORT voor een derde racecrash op rij. “Mijn doel was om na twee nullen in ieder geval te finishen”, legde de 25-jarige Italiaan uit na ‘een perfecte dag’. “Tijdens de race pushte ik na de start hard om een gaatje te slaan naar Aleix en Fabio. Toen zij elkaar raakten, zei ik ‘nu kan ik iets kalmer aan doen’, maar ik moest wel blijven pushen (Bagnaia verklaarde eerder in het weekend zijn crashes in Frankrijk en Duitsland door het feit dat hij iets gas had teruggenomen, red.). Het probleem was dat Marco het verschil kleiner maakte. Ook toen het begon te regenen. Ik probeerde kalm te blijven, maar ook om weer te pushen, maar dan wel met een beetje marge. Dat hielp me tijdens de wedstrijd.” Marco Bezzecchi werd na Enea Bastianini de tweede GP21-rijder die dit jaar het podium haalde. Bijgestaan door Valentino Rossi’s voormalige data-engineer Matteo Flammigni behaalde de 23-jarige Bezzecchi het eerste MotoGP-podium voor het team op het circuit waar de naamgever en eigenaar van het team in 2017 zijn laatste van tien overwinningen boekte. Het zal dan ook geen toeval zijn geweest dat Bezzecchi met een VR46-vlag terugkeerde in het parc fermé – hoewel een marshal de vlag volgens hem voor Bagnaia had bedoeld: zonder Rossi had hij zijn plek in de paddock nooit gekregen, benadrukte Bezzecchi na zijn eerste top 3 in de koningsklasse. Hoe- wel hij in de trainingen maar zes rondjes had gereden met een softe achterband, werd dat toch zijn keus voor de race. “Matteo gaf me dat vertrouwen, toen ik op de grid ook nog niet helemaal zeker was. Hij zei ‘maak je geen zorgen, je bent goed’”, aldus Bezzecchi. “Toen ik Pecco aan kop zag, probeerde ik met hem mee te gaan. Niet om hem in te halen, maar om weg te komen van Maverick en de rest.” Met crewchief Flammigni hield Bezzecchi een Excel-sheet bij waaraan hij elk raceweekend dingen toevoegde die hij had geleerd. De lijst was inmiddels lang, lachte Bezzecchi. Tot de Dutch TT vertoonde Bezzecchi’s uitslagenlijst naast drie racecrashes ook een vijfde plaats (en acht ronden kopwerk) in Mugello. Met vijftien crashes in elf raceweekends is Bezzecchi echter ook de man met de meeste crashes. Thuis had hij vóór Assen met zijn vriendin gesproken over waar zijn eerste MotoGP-trofee een plekje zou krijgen. “Ik had niet verwacht dat die al zo snel zou komen. Als we voor de tweede seizoens- helft terugkomen, verwacht ik niet elke keer zo’n race als deze, want er komen ook vast nog circuits waar ik het moeilijk ga krijgen. Maar als je zo’n kans krijgt als vandaag moet je hem pakken. Is een volgende keer een tiende of twaalfde plaats het maximale, is het ook goed. Als rookie is het normaal om dat soort ups en downs te hebben.” Voor de tweede maal dit jaar werden de podium­ plaatsen bezet door Europese constructeurs. Eindelijk maakte een dolblije Maverick Viñales in zijn geliefde Assen waar wat hij al sinds het begin van 2022 riep. Viñales vocht zich vanaf een negende plaats na de eerste ronde naar een zeer sterke derde plek. Uiteraard bedankte Viñales de constructeur en het team die ‘elke dag in me geloven’. Dat teamgenoot Espargaro Bagnaia nam direct kopstart, vóór Quar­ tararo, Jorge Martin en Aleix Espargaro. Zijn leidende positie stond Bagnaia niet meer af. (Foto: Henny B. Stern) Quartararo’s tweede crash in beeld. De Fransman had mazzel dat hij ongedeerd bleef. Na afloop kreeg hij een straf voor het incident met Espargaro. (Foto: MotoGP) Verslappen kon en wilde Bagnaia niet, met de sterke Marco Bezzecchi achter zich. (Foto: Ducati)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3