MotoPlus 14 - 2022

APRILIA’S MOTOGP-SUCCES SPORT SPORT MOTOPLUS 83  MOTOGP-TECHNIEK BIJ APRILIA: VEEL POTENTIE OP HET GEBIED VAN AERODYNAMICA Motorblok en mechaniek hebben tegenwoor- dig nauwelijks geheimen meer en bieden nog slechts beperkte verbeteringsmogelijkheden. En dus zet Aprilia net als veel andere MotoGP- teams vol in op de ontwikkeling van aerodyna- mica en de banden. “Revoluties betalen zich in de racerij niet uit”, is Romano Albesiano, technisch directeur bij Aprilia Racing, van mening.“Maar vaak word je ertoe gedwongen.”Zoals Albesiano zelf, toen hij voor het 2020-seizoen een compleet nieuwe MotoGP-racer construeerde met 90-graden viercilinder V-motor zoals concurrenten Ducati, Honda en KTM ook gebruiken. Voorheen gebruikte Aprilia een V5 met een blokhoek van 65 graden, net als de RSV4 Superbike uit eigen huis. Maar in de MotoGP werden daar geen overtuigende resultaten mee geboekt. Het nieuwe motorblok maakt het verschil, alhoewel ook de rijdbaarheid van deze krachtbron in het eerste seizoen te wensen overliet. Sinds 2021 kan Albesiano zich echter op de evolutie van het blok concentreren.“Dat het nu voor ons erg goed gaat allemaal, is het resultaat van veel kleine stapjes”, legt hij uit.“Voor 2022 hebben we alle parameters weer in kleine mate kunnen verbeteren.”Dat wil concreet zeggen: meer ver- mogen en meer koppel, maar ook verbeterde aerodynamica, waardoor de RS-GP 2022 minder luchtweerstand kent, beter op het asfalt wordt gedrukt en minder gevoelig is voor zijwind. “Vroeger had aerodynamica alleen betrekking op de luchtweerstand van de stroomlijn”, gaat Albesiano verder,“tegenwoordig draait het met name om de vleugels, de wings populair gezegd. Deze zorgen voor een neerwaartse druk om de machine zo stabiel mogelijk te hou- den en als het ware op het asfalt te drukken, zelfs onder hellingshoek. Dat is heel complexe en uitdagende materie, waarbij we steeds weer nieuwe aspecten ontdekken.”Teambaas Rivola vult aan:“Voor ons is aerodynamica een uit- komst, want ik ben van mening dat we er beter in zijn dan andere fabrieken.”Er wordt ook veel geëxperimenteerd met de banden. Alle teams rijden tegenwoordig weliswaar met dezelfde banden, maar het is een tijdrovend en op de zenuwen werkend klusje om de juiste banden­ spanning en -temperatuur te vinden.“Een verschil van slechts 0,1 bar kan de stuureigen- schappen van een MotoGP-machine al com- pleet veranderen”, legt Albesiano uit. Daarnaast werken hij en zijn team ook met extra inzet aan de koppeling en de aandrijflijn van de Aprilia. “Onze starts zijn nog niet goed genoeg, daar kunnen we nog winst behalen.” Buitenstaanders mogen de Aprilia alleen aan de buitenzijde bekijken. Rechts de 90-graden V-motor, links de RS-GP 2022 met de imponerende aero­ dynamische vleugels aan de voorzijde. vooralsnog uit. “Voorheen zat hij op een vier­ cilinder-lijnmotor en hij heeft zich moeten aan- passen aan onze V4”, legt Albesiano uit. “Daar is geduld voor nodig, bij hem en bij ons.” Hij weet waarover hij het heeft: na mindere resultaten verwachtte hij in het verleden verwijten van Aprilia-baas Roberto Colaninno, maar kreeg hij juist ondersteuning. “Dat helpt enorm, waar- door je je een stuk zekerder voelt en gemoti- veerd verder gaat.” Het team gaat nu op precies dezelfde wijze met Viñales om, ondersteunt de Spanjaard met een mental coach en probeert de druk om te presteren wat te verminderen. Volgend seizoen, zo zijn ze bij Aprilia overtuigd, zal het ook voor Viñales allemaal op de juiste plek vallen en kan het team als geheel nog beter presteren. n Maverick Viñales (#12) wacht nog op echt succes, Aleix Espargaro (#41) is al in die succesfase beland.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3