MotoPlus 14 - 2022
SPORT MOTOPLUS 81 200 km/uur naast de machine hangen. Dan heb je overzicht nodig en stalen zenuwen. Aleix Espargaro, zo zijn zijn chefs van mening, heeft een groot aandeel in de enorme ontwik- keling van Aprilia in de koningsklasse. Samen met testrijder Lorenzo Savadori ontwikkelde hij de machine steeds verder door. Hij leerde zijn temperament te beteugelen en hield ook bij tegenslag de rug recht. Nu plukt hij de vruchten waar hij zo lang op heeft moeten wachten. De overwinning in Argentinië – de eerste voor Aprilia, maar ook voor Espargaro – kwam in zijn 200e MotoGP-race. Tijdens het ‘All Stars’-eve- nement oogt Espargaro ontspannen, hij lacht en grapt met mannen als Max Biaggi en Loris Capirossi en uiteraard ook met de vele fans. Van een mogelijke wedloop naar de titel wil- len hij en het team echter nog niets weten. “Daarvoor is het nog veel te vroeg, we zijn nog niet eens op de helft van het seizoen en er kan nog veel gebeuren”, zegt Rivola. De mannen van Aprilia hebben het liever over hoe ze hun tweede rijder, Maverick Viñales, verder naar voren kunnen krijgen. De negenvoudig MotoGP-racewinnaar verliet Yamaha halver wege het 2021-seizoen en stapte vervolgens in bij Aprilia. Maar de echte successen blijven “TALENT HEBBEN ALLE COUREURS. TEGENWOORDIG IS INTELLIGENTIE HET BELANGRIJKST” Romano Albesiano, technisch directeur Aprilia Racing Espargaro (rechts) haalde vriend Viñales naar Aprilia – en daarmee een sterke concur- rent. Massimo Rivola, hier tussen zijn beide MotoGP-coureurs, kwam van Ferrari en zorgde voor een ommekeer bij Aprilia. De technische baas en de coureur: Romano Albesiano en Aleix Espargaro werken al bijna zes jaar samen. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3