MotoPlus 14 - 2022
80 MOTOPLUS SPORT Alles viel in april op zijn plek in Argentinië. Daar reed Aleix Espargaro zijn RS-GP naar de hoogste trede van het podium en bezorgde Aprilia zo haar eerste overwinning in de koningsklasse. In de races die volgden werden nog meer podiumplaatsen door de Spanjaard behaald en Espargaro doet voorin mee in de strijd om de wereldtitel. In korte tijd groeide Aprilia dus uit van een niet serieus te nemen underdog tot titelkandidaat. Een technisch wonder? Zeker niet. De oplettende GP-volger had afgelopen jaar de opwaartse lijn van de Italiaanse fabrikant ongetwijfeld al opgemerkt, toen Espargaro op de Duitse Sachsenring het MotoGP-veld lange tijd aanvoerde en later op het Britse Silverstone een derde plek pakte. Dat Aprilia in de racerij kan winnen, heeft de kleine fabrikant uit Noale in het verleden al meermaals bewezen. In de jaren negentig en in het begin van deze eeuw was Aprilia het magische adres voor coureurs en produceerde het aan de lopende band wereldkampioenen: tien in de 125 cc-klasse en negen in de 250 cc. Rijders als Valentino Rossi, Loris Capirossi, Max Biaggi en Jorge Lorenzo groeiden in het zadel van een Aprilia uit tot GP-sterren. Maar toch, in de koningsklasse wilde het nooit lukken – tot dit seizoen. Is de magie dus teruggekeerd in Noale? “Ha, magie”, Massimo Rivola, baas van het fabrieks team, moet er hard om lachen. “Het huidige succes is het gevolg van keihard werken en een betrokken team.” Op deze zaterdag in mei oogt Rivola ontspannen in de pitbox van het team op het circuit van Misano, waar het haar fans heeft uitgenodigd voor het grote ‘All Stars’- treffen. Aprilia-sterren van vroeger en nu rijden er hun rondjes. Maar vandaag gaat het niet om de punten, maar puur om de lol. Rivola, in het verleden sportief directeur bij Ferrari, is sinds 2019 teambaas bij Aprilia, en het succes van de Italiaanse fabriek heeft ook veel met hem te maken. Zijn komst ontlastte technisch directeur Romano Albesiano, die daarvoor ook een dubbelfunctie als team manager had en zich daardoor niet in vol- doende mate op de technische aspecten kon toeleggen. Rivola was nog maar nauwelijks gearriveerd, of Albesiano ontwikkelde een nieuwe MotoGP-racer met een 90-graden V-motor – een belangrijke bouwsteen op weg naar het succes. Enthousiast geworden door de Aprilia-wereldkampioenen en Aprilia- coureurs die dat graag willen worden tijdens het ‘All Stars’-evenement op Misano (v.l.n.r.): Roberto Locatelli 47, 125 cc-wereldkampioen 2000 Loris Capirossi 49, 250 cc-wereldkampioen 1998 Alex Gramigni 54, 125 cc-wereldkampioen 1992 Maverick Viñales 27, MotoGP-coureur, #12 Aleix Espargaro 32, MotoGP-coureur, #41 Max Biaggi 50, 250 cc-wereldkampioen 1994-1996, Superbike-wereldkampioen 2010 en 2012 Lorenzo Savadori 29, testrijder en MotoGP-wildcard-rijder, #32 recente vorderingen, besloten de Aprilia-bazen meer in het MotoGP-team te investeren. Er werden nieuwe technici aangetrokken en daar- onder een laag met teruggekeerde teamleden, die met nieuw elan aan de slag gingen, aange- zien er weer geld en tijd beschikbaar waren om bijvoorbeeld de steeds belangrijker wordende aerodynamica op te pakken. Bij Aprilia Racing werken inmiddels zo’n hon- derd medewerkers en die mensen, zo leggen team- en techniekbaas uit, zijn de doorslag gevende factor geweest voor het huidige succes. “Je kunt de beste motorfiets van de wereld hebben, maar als het team niet hand in hand samenwerkt, zul je nooit vooraan rijden”, zegt Albesiano. Rivola vult aan: “Het belangrijkst zijn goede mensen die volledig achter het project en het bedrijf staan.” Dat geldt zeker ook voor de coureurs. “Aleix heeft een fenomenale ontwikkeling doorgemaakt”, vindt Rivola. “Hij rijdt al voor het zesde jaar op onze MotoGP-machine en weet als geen ander hoe er mee te rijden.” Betekent dit dat oudere rijders altijd beter zijn dan jonge, onervaren coureurs? “Er zijn uitzonderingen, maar in de basis is dat zo, ja.” Een grote kans biedt wat dat betreft het satellietteam, dat Aprilia vanaf 2023 in gaat zetten. “Daar kunnen ook jonge rijders en technici zich verder ontwikkelen, zonder dat er meteen een enorme druk op hun schouders rust.” Albesiano vult aan: races win je niet meer zoals twintig, dertig jaar gele- den, toen talent doorslaggevend was, talent hebben alle MotoGP-coureurs tegenwoordig meer dan genoeg. Het is juist belangrijk om doordacht en intelligent te racen.” Zeker gezien het feit dat coureurs tegenwoordig veel techni- sche parameters van de motor tijdens de race kunnen wijzigen en ook moeten wijzigen, van motormapping en tractiecontrole tot motor- rem – en dat ook als ze met snelheden van SPORT APRILIA’S MOTOGP-SUCCES
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3