MotoPlus 14 - 2022

30 JAAR HONDA FIREBLADE REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 65  In 2008 was de pas uitgebrachte SC59 de dominante sportmotor. De SC77, de beste Fireblade voor gewone stervelingen, was slechts drie jaar verkrijgbaar. echter een totaal verschillende aanpak. De Fire­ blade profileert zich – ondanks zijn racegenen – als een motorfiets voor alledag. De ZX-10R is een ware extremist. In de Master Bike 2004 op het GP-circuit van Catalunya waaraan motor- tijdschriften en snelle rijders uit heel Europa deelnamen, eindigde de ZX-10R op de eerste plaats en de Honda op afstand als tweede. Dit herhaalde zich in de Master Bike van 2005 in Valencia en 2006 in Jerez. Na een update in 2007 belandde de Fireblade in Jerez opnieuw op de tweede plaats. In datzelfde jaar won de Brit James Toseland het Superbike wereld­ kampioenschap. Tijdens de voor Japanse fabrikanten bijzonder prestigieuze acht-uurs race in Suzuka staat de fabrieks-SC57 van 2004 tot 2006 op de hoogste trede. Als je naar de test- en race-resultaten tezamen kijkt, ontstaat er een patroon. Honda bouwt een motor met een groot potentieel voor snelle ronden zolang de raceregels geen veranderingen toestaan. De afstelling van het rijwielgedeelte en de vermogenskarakteristieken zijn echter meer gericht op comfort en dagelijks gebruik. Het zet de toon voor de komende jaren. De SC59, die in 2008 verscheen en van de grond af nieuw werd ontworpen, combineerde nog succesvoller geschiktheid voor dagelijks gebruik en racen. De motor domineerde het voorjaar van 2008 en oogstte bijna euforische beoordelingen in de testen. Bij de circuittest zat hij de bijna onverslaanbare Kawasaki ZX-10R dicht op de huid en won de vergelijkende straat/circuittest met verve. “Topmotor, uit­ stekend rijwielgedeelte", luidde de conclusie. Door alle negatieve publicaties over kopschud- Nauwelijks technische veranderingen bij het jubileummodel, maar wel een geoptimaliseerd Combined-ABS. 2012 Fireblade SC59 SPECIFICATIES MOTOR viercilinder lijnmotor, 1.000 cc, 131 kW (178 pk) bij 12.000 tpm, 112 Nm bij 8.500 tpm RIJWIELGEDEELTE lichtmetalen brugframe, upside-down voorvork, 212 kg, € 16.499,- (€ 17.499,- met C-ABS) (2012) »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3