MotoPlus 14 - 2022

REPORTAGE MOTOPLUS 63  gekregen omdat het vermogen van de SC44 – afgezien van de homologatiefiets – altijd ver onder de papieren opgave bleef. De laatste Fire­ blade van meester Baba zelf was ook nog eens 2 kilo lichter. Je kunt al raden wat er aankomt. Ook de SC50 was een allround opwindende supersportmotor met een alomtegenwoordig terugslaggevaar. Het resultaat? Een vierde en laatste plaats achter de Japanse concurrenten Kawasaki ZX-9R, Suzuki GSX-R1000 en Yamaha YZF-R1 in een vergelijkingstest in 2002 op de straat en het circuit. “Als de motoren zo dicht bij elkaar liggen, kun je je het niet veroorloven om een krachtpatser te zijn die met het stuur slaat. Ondanks al je kwaliteiten eindig je dan laatste”, vat de tester van dienst de ervaringen samen. “Als Honda het kopschudden elimineert, is de Fireblade de beste ooit.” Het is een mooie zin om mee te eindigen – en ook een keerpunt. De SC57 markeert twee jaar later een nieuw Fireblade-tijdperk. 2004–2022 Vanaf 2004 werden viercilindermotoren met een cilinderinhoud van 1.000 cc toegelaten in het Superbike- en Endurance-wereld­ kampioenschap. Als basismotor voor de racerij werd de Fireblade volledig herontworpen en kreeg hij te maken met nog sterkere concurrentie. Wederom een nieuw ontwerp: motor met kortere slag, frame gemaakt van lichte gietprofielen. 2009 Fireblade SC59 Een stabieler rijwielgedeelte en een race-klaar motorblok betekenen ook meer gewicht. 2004 Fireblade SC57 SPECIFICATIES MOTOR viercilinder lijnmotor, 998 cc, 126 kW (172 pk) bij 11.250 tpm, 115 Nm bij 10.000 tpm RIJWIELGEDEELTE lichtmetalen brugframe, upside-down voorvork, 208 kg, € 15.590,- (2006) SPECIFICATIES MOTOR viercilinder lijnmotor, 1.000 cc, 131 kW (178 pk) bij 12.000 tpm, 112 Nm bij 8.500 tpm RIJWIELGEDEELTE lichtmetalen brugframe, upside-down voorvork, 199 kg, € 16.860,- (2008) De voorkant van de Fireblade is jarenlang een zorgenkindje geweest. De ‘touchdown’ van het voorwiel van de SC57 is vergevings­ gezinder dan bij zijn voorganger. Motor en rijwielgedeelte van de grond af aan compleet nieuw, een elektronische hydrau- lische stuurdemper, een achterbrug zoals die van een Grand Prix 500 machine, radiale rem­ klauwen en een cassette-versnellingsbak. De SC57 belichaamt in alles het afscheid van het originele Fireblade-concept. Bij de eerste testen krijgt de nieuwkomer veel lof voor zijn stabiele rijwielgedeelte, remmen en motor. Kritiek is er alleen op de gasreactie en de iets te zachte veren in de voorvork. De Blade eindigt met een gelijk aantal punten met de eveneens nieuwe Kawasaki ZX-10R op de eerste plaats in onze vergelijkingstest. Beide motorfietsen volgden »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3