MotoPlus 14 - 2022

REPORTAGE 30 JAAR HONDA FIREBLADE 62 MOTOPLUS REPORTAGE Als reactie op de Yamaha YZF-R1 krijgt de Blade een nieuw rijwielgedeelte en een nieuwe motor. 2000–2001 Fireblade SC44 De lichtste en krachtigste Fireblade ooit leed aan de neiging plotseling met het stuur te schudden. 2002 Fireblade SC50 SPECIFICATIES MOTOR viercilinder lijnmotor, 954 cc, 110 kW (150 pk) bij 11.300 tpm, 104 Nm bij 9.500 tpm RIJWIELGEDEELTE lichtmetalen brugframe, upside-down voorvork, 199 kg, € 14.750,- (2002) Met meer cilinderinhoud en kracht, minder gewicht, smallere dynamo en geoptimaliseerde ergonomie. 1996–1997 Fireblade SC33 SPECIFICATIES MOTOR viercilinder lijnmotor, 918,5 cc, 94,3 kW (128 pk) bij 10.500 tpm, 91 Nm bij 8.750 tpm RIJWIELGEDEELTE lichtmetalen brugframe, telescoopvork, 206 kg, fl. 28.995,- (1996) SPECIFICATIES MOTOR viercilinder lijnmotor, 929 cc, 108 kW (147 pk) bij 11.000 tpm, 100 Nm bij 9.000 tpm RIJWIELGEDEELTE lichtmetalen brugframe, upside-down voorvork, 201 kg, fl. 29.995,- (2000) maar wel in homeopathische doses. De opvol- ger van de SC28, de SC33, had slechts een half borrelglas meer, maar bleef verder grotendeels hetzelfde. Plus 4 pk, min 2 kilo – detailwerk. Dat was het recept voor succes bij de Fireblade en dat werkte aanvankelijk goed. Toch zwierf de naam van eerste grote uitda- ger Yamaha YZF-R1 steeds concreter door de geruchtenmolen van de supersportmotoren. Vooral omdat, ten laatste met de SC33 van 1996, duidelijk werd dat de Fireblade, ondanks al zijn kwaliteiten, ook een geboorteafwijking had. Daarvan moet Tadao Baba ook op de hoogte zijn geweest. Met onconventionele middelen wilde hij die afwijking aanpakken. Het was de latente neiging van de 900 – die even licht als krachtig is – om heftig terug te bijten, Baba’s tegenmaatregel was het onconventionele formaat van het voorwiel. De keuze voor een 16-inch wiel in plaats van de nu nog gebruikelijke 17-inch en daaruit voortvloeiende grotere doorsnede van de 130- band belooft een hogere zelfdemping. Door het immer stijgende vermogen en afnemende gewicht leverde het kleine voorwiel niet op wat Baba had gehoopt. In plaats daarvan ondermijnde het het bochtengedrag en de stuurprecisie. Een stuurdemper zou de situatie hebben verholpen, maar paste duidelijk niet in het concept. Of beter gezegd: het kwam niet overeen met de zuivere leer waartoe de mees- ter zich had verplicht. Zo gebeurde het dat de SC44 – in 2000 Honda’s antwoord op de R1 –, die met 147 pk bijna op gelijke hoogte kwam met de Yamaha, nog steeds geen stuurdemper had. Net als de sterke tegenstander van de Blade trouwens. Daarmee deelt ze de voorkeur voor het zonder waar­ schuwing stevig van zich afbijten. Dat de SC44 opnieuw een 120/70-voorwiel had, kwam de stuurprecisie ten goede, maar verhoogde ook de neiging tot kopschudden. Een gegeven dat een betere klassering voor de verder overtui- gende SC44 in de weg stond. Slechts twee jaar later werd het model vervangen door de SC50. Volgens de fabrieksopgave is die opvolger 3 pk krachtiger dan zijn voorganger. In de praktijk had hij eigenlijk aanzienlijk meer vermogen Tussen de tegenstanders: de SC50 omringd door de concurrentie.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3