MotoPlus 14 - 2022

Maximale score Kawasaki Triumph Yamaha MOTORBLOK Acceleratie in zes 40 30 36 31 Acceleratie 40 31 33 29 Topsnelheid 20 18 18 14 Motorkarakteristiek 30 23 25 24 Gasrespons/lastwisselreacties 30 21 24 23 Motorloop 30 21 23 22 Koppeling 20 16 15 15 Schakelen 20 15 16 16 Versnellingsbak-spatiëring 10 8 9 9 Starten 10 8 7 7 Totaal 250 191 206 190 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 29 30 31 Stabiliteit in bochten 40 29 32 27 Stuurgedrag 40 30 33 27 Feedback 10 7 9 6 Grondspeling in bochten/onder blok 20 16 19 15 Rechtuitstabiliteit 20 16 16 14 Veringafstelling voor 20 14 15 13 Veringafstelling achter 20 15 15 13 Veercomfort 20 12 10 9 Rij-eigenschappen duo 20 12 12 12 Totaal 250 180 191 167 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 28 26 29 Ergonomie passagier 20 7 7 4 Windbescherming 20 1 2 0 Zicht 10 7 4 8 Lichtopbrengst 20 14 16 15 Uitrusting 30 14 18 15 Gebruiksgemak/onderhoud 20 14 13 11 Rijklaar gewicht met volle tank 10 6 7 7 Instelmogelijkheden vering 10 7 6 8 Bagagemogelijkheden 10 1 1 1 Laadvermogen 10 4 6 10 Actieradius 30 20 22 19 Afwerking 20 15 16 15 Totaal 250 138 144 142 VEILIGHEID Remvertraging 40 30 31 28 Doseerbaarheid remmen 30 26 27 25 Remstabiliteit solo/duo 20 14 12 13 Oprichtneiging bij remmen 10 7 8 6 ABS-werking 20 14 14 13 Stuurslaan 10 7 7 6 Elektronische hulpsystemen 20 4 11 14 Totaal 150 102 110 105 KOSTEN Prijs testmotor 30 16 15 16 Garantie 10 5 5 5 Verbruik (secundaire weg) 30 19 20 22 Kosten beurt 20 17 15 15 Onderhoudskosten 10 4 4 4 Totaal 100 61 59 62 TOTAAL 1000 672 710 666 PLAATS 2 1 3 Prijs-kwaliteitverhouding * 10 8,6 8,5 8,4 Duidelijke zege voor de 765RS. Een zeer effectief blok. Gevoelsmatig zijn de Yamaha en de Z900 duidelijk sterker, door hun grotere cilinderinhoud. Lof voor de precies schakelende MT-bak en de boterzachte Z-koppeling. Wat harde gasaanname bij de Z900, op 215 km/uur begrensde topsnelheid bij de MT-09. Winnaar motorblok: Triumph De Triumph heeft echte supersport-­ capaciteiten, de Kawasaki echt comfort en de Yamaha echte lichtvoetigheid. De wat harde en grof aansprekende vering van de MT-09 voelt onevenwichtig en zijn lichte voorkant is nerveus. De zware Z900 is wat looiig. Winnaar rijwielgedeelte: Triumph Comfortabele zit op de MT-09 en Z900, royale uitrusting op de 765RS, vooral qua elektronica, telemetrie en connectivity. Het grote laadvermogen van de Yamaha is goed voor reizen, maar... ...lange toerritten zijn niet echt het domein van deze drie nakeds. Wind­ bescherming en bagagemogelijkheden zijn bij alle drie zeer beperkt. De duovoet­ steunen zijn op de MT-09 aan de hoge kant. Winnaar praktijk: Triumph Bijtgrage Brembo’s op zowel de Triumph als de Kawa. De Yamaha heeft als enige hellingshoekafhankelijke hulpelektronica. Nauwelijks elektronica op de Z900, de MT-09 richt zich bij remmen in bochten op. Winnaar veiligheid: Triumph Onderhoudsinterval van 12.000 km bij de Kawa. Relatief hoge bandenkosten. Winnaar kosten: Yamaha Winnaar prijs-kwaliteit: Kawasaki De Street Triple RS scoort weliswaar behoorlijk wat meer punten, maar de Kawasaki is bijna 2 mille goedkoper. *Bij de berekening van het cijfer voor de prijs-kwaliteitverhouding wordt uitgegaan van de basisprijs plus die van de functionele accessoires. ste koppel van dit drietal. En wie vanaf 6.000 toeren volgas doorhaalt, die krijgt serieus vermogen van deze screamer en het gaat dan ook navenant vooruit. Ondanks de licht en kort schakelende ver- snellingsbak mis je na het rijden op de andere twee echter toch een quickshifter. Het aanstekelijke geluid en gevoel van voluit doorschakelen met quickshifter is inmiddels toch wel goede gewoonte in deze vermogens- klasse. Het rijwielgedeelte past daar helemaal bij. In plaats van messcherpe precisie of extreme lichtvoetigheid is gekozen voor klas- sieke kwaliteiten: goed absorberende vering, gemoedelijke beweeglijkheid en zelfs – onge- kend in dit gezelschap – nadrukkelijk comfort. Geen zorgen, ook hier geen slappe deine- righeid, er is genoeg demping voorhanden. Het blijft immers een sportief gezelschap. De achterschokdemper moet voor een sportieve rijstijl of een wegdek met flinke ‘glooiingen’ wel wat stugger worden afgesteld, terwijl de voorvork ietsje zachter kan. Aldus beweegt de Z900SE zich aangenaam voort over secundaire wegen en hij voelt in bochten prettig neutraal aan. Dat blijft ook grotendeels zo als je in de voorrem knijpt. Alleen op het gas moet je een beetje voor- zichtig zijn. Het is beter dan vroeger, maar in vergelijking met de twee concurrenten gaat ook deze Z900SE nog net wat te abrupt op het gas. Niet kritisch, maar bij het gas openen mid- den in de bocht duidelijk merkbaar. Dat laatste geldt ook voor de tractiecontrole, die met relatief lange en forse ingrepen meer op veilig- heid dan op sportiviteit is afgestemd. Wie geen rookie is, zal in de Sport-modus rijden, waarin de tractiecontrole de teugels wat viert maar nog waakzaam genoeg is. Sport en veiligheid zijn er wel tegelijk qua remmen en ABS. De remmen zijn fijn te doseren, heel krachtig en zitten maar iets achter de top-stoppers van de Triumph, en een stukje voor de Yamaha-ankers. Dat geldt in principe ook voor de ABS-regeling, die echter net als op de MT-09 geen circuit­ modus heeft. Daar valt mee te leven, want net als de MT-09 SP zal ook de Z900SE waarschijn- lijk zelden op een circuit te zien zijn. Dus welke van deze drie is nou de beste? Dat is zoals altijd eigenlijk de verkeerde vraag. Waar het om gaat: welke motor is het best geschikt voor welk doel? Maximale sportiviteit en snelheid? Dan is de Street Triple RS over- duidelijk de aangewezen motor. Veel power en speelsheid in een wat ruigere, ongepolijste vorm? Dan is de MT-09 SP goed voor een flinke dosis rijplezier. Een beetje van alles? Dan kan de meer klassiek aanvoelende Z900SE de gul- den middenweg voor je zijn. Alle drie zijn het nakeds met iets extra’s, maar de karakters zijn volkomen verschillend. Dat maakt de persoon- lijke keuze uiteindelijk gemakkelijker – iets waarbij ook een nadere blik op onze uitge- breide puntenlijst kan helpen. n -BEOORDELING

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3