MotoPlus 14 - 2022

VERGELIJKINGSTEST SPORTIEVE MIDDENKLASSE-NAKEDS 42 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST 1 Triumph Street Triple RS Net als voorheen is de Triumph de maatstaf voor (super-)sportief rij- den in de 120pk-klasse. Naast een nadrukkelijke puntensprokkelaar in onze beoordelingstabel is het ook een motor vol emotie. Als het je niet te doen is om vette punch van onderuit en comfort, dan is de Street Triple de duidelijke winnaar. Yamaha MT-09 SP Uiterst wendbaar, heel comfor- tabel, krachtig en consequent onconventioneel: da’s typisch de MT-09. Een boeiende mix. De ongebruikelijke geometrie en de niet helemaal in balans zijnde vering leiden echter ook tot een ietwat onconventioneel stuurgedrag. 3 Kawasaki Z900SE De gepimpte Z900 heeft qua stuureigenschappen merkbaar meer te bieden voor sportief stuurwerk, zonder zijn uitgeba- lanceerde en praktische karakter te verloochenen. Zoals voorheen is hij als het ware meer analoog-­ klassiek, maar dan duidelijk meer op smaak gebracht. 2 De ‘Z-bijna-duizend’ (de vierpitter meet liefst 948 cc) heeft zich ook lang verzet tegen moderne goodies als elektronische rijhulp­ systemen, een TFT-dashboard of led-verlich- ting, en deels is hij op dit front nog steeds karig bedeeld. Hij heeft inmiddels wel tractie­ controle in drie niveaus en twee power modes (eentje full power, de andere begrensd), die zijn geïntegreerd in drie vaste en een vrij te configureren rijmodus. Dat is het dan wat betreft de elektronica. Wel is er ook bij de Kawa in deze SE-versie geïnvesteerd in upgrades voor het rijwiel­ gedeelte. Een volledig instelbare voorvork, een Öhlins-achterschokdemper en in het voor- wiel Brembo M4.32 Monobloc-remklauwen. Net een klasse lager dan de Brembo’s op de Triumph, maar nog steeds hoogwaardig spul! Dat je hier wat meer motor onder je hebt (213 kilo rijklaar, respectievelijk 22 en 23 kilo zwaarder dan de Yamaha en Triumph), dat merk je al zodra je erop gaat zitten of tijdens het verplaatsen van de motor. De klassieke, licht naar voren gerichte ergonomie bevalt echter meteen. Net als de sterke viercilinder, die weinig moeite heeft met de extra kilo’s. Geen wonder ook bij bijna een liter inhoud. Er is weliswaar een typische Kawasaki-vibratie, maar verder loopt dit blok – vooral dankzij zijn extra cilinder – boterzacht en je kunt hem in een enorm groot toerenbereik rijden. In combinatie met de lange zesde versnelling voelt dat ontspannen en bullig aan, maar vergeleken met de twee driepitters niet heel spectaculair. Gevoelsmatig ontbreken zowel de harde punch van de MT-09 als het gretig toeren draaien van de Street Triple 765. Objec- tief gezien heeft de vierpitter echter het hoog- - CONCLUSIE

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3