MotoPlus 14 - 2022
VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 41 TECHNISCHE GEGEVENS Kawasaki Z900SE Triumph Street Triple RS Yamaha MT-09 SP MOTORBLOK Bouwwijze viercilinder-lijnmotor driecilinder-lijnmotor driecilinder-lijnmotor Boring x slag 73,4 x 56,0 mm 78,0 x 53,4 mm 78,0 x 62,1 mm Cilinderinhoud 948 cc 765 cc 890 cc Compressieverhouding 11,8 : 1 12,5 : 1 11,5 : 1 Injectie 4x Ø 36 mm 3x Ø 44 mm 3x Ø 41 mm Koppeling natte multiplaat (anti-hop) natte multiplaat (anti-hop) natte multiplaat (anti-hop) Max. vermogen* 92,2 kW (125 pk) bij 9.500 tpm 90,5 kW (123 pk) bij 11.750 tpm 87,5 kW (119 pk) bij 10.000 tpm Max. koppel* 99 Nm bij 7.500 tpm 79 Nm bij 9.350 tpm 93 Nm bij 7.000 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame stalen vakwerkframe aluminium brugframe gegoten aluminium brugframe Voorvork upside-down, Ø 41 mm upside-down, Ø 41 mm upside-down, Ø 41 mm Remmen v/a Ø 300/250 mm Ø 310/220 mm Ø 298/245 mm Hulpsystemen ABS, tractiecontrole ABS, tractiecontrole bochten-ABS, tractiecontrole Wielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 3.50 x 17; 5.50 x 17 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 Banden in test Dunlop Roadsport 2 'Z' Pirelli Diablo Supercorsa SP Bridgestone S22 'M' MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.455 mm 1.405 mm 1.430 mm Balhoofdhoek 65,1° 66,1° 65,0° Naloop 110 mm 100 mm 108 mm Veerweg v/a 120/140 mm 115/131 mm 130/122 mm Zithoogte 1 825 mm 830 mm 820 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 213 kg 190 kg 191 kg Laadvermogen 179 kg 193 kg 223 kg Tankinhoud 17,0 l 17,4 l 14,0 l Onderhoudsinterval 12.000 km 10.000 km 10.000 km Prijs NL € 12.599,- € 14.495,- € 13.299,- Prijs B € 11.699,- € 12.195,- € 12.099,- Fabrieksopgaven; 1 MotoPlus-metingen MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 240 km/uur 241 km/uur 215 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 3,3 sec 3,3 sec 3,5 sec 0 - 140 km/uur 5,3 sec 5,2 sec 5,6 sec 0 - 200 km/uur 11,1 sec 9,8 sec 11,8 sec Rollende acceleratie in zes 60 - 100 km/uur 4,0 sec 3,2 sec 3,6 sec 100 - 140 km/uur 4,3 sec 3,3 sec 4,1 sec 140 - 180 km/uur 5,0 sec 3,8 sec 4,6 sec Verbruik Secundair testtraject 1 op 20,0 1 op 20,8 1 op 22,7 Actieradius secundair 340 km 362 km 318 km MotoPlus-metingen; *fabrieksopgave AFSTELLING VERING Kawasaki Z900SE Triumph Street Triple RS Yamaha MT-09 SP voor ingaande demping (low-speed) 10 klik 5 omw 15 klik ingaande demping (high-speed) – – 15 klik uitgaande demping 10 klik 5,5 omw 25 klik veervoorspanning 9 omw* 12 omw* 5 ring achter ingaande demping – 20 klik 15 klik uitgaande demping 10 klik 20 klik 18 klik veervoorspanning 20 omw* 7 wind 2 omw* rijdergewicht ca. 90 kg incl. volledige motorkleding; klik = aantal klikken vanaf dicht/max, omw = omwentelingen vanaf dicht/max, omw* = omwentelingen vanaf minimum/laagst, ring = zichtbare ringen, wind = zichtbare windingen boven de wartels. Klikken geteld vanuit de laatst voelbare klik. De neuzen van de drie sportieve nakeds: twee grimmige blikken, eentje gewaagd. Gevoelsmatig heb je altijd net te weinig druk op het voorwiel en is de voorkant daardoor een tikje te nerveus. Elke enthousiaste aan- zet van het motorblok maakt de voorkant natuurlijk nog lichter, elke forse kneep in het remhendel geeft in bochten een flinke oprichtneiging en daarna een gretig in de bocht vallen. Het is vermakelijk, maar niet bepaald moeiteloos. Wie toch aanvallend wil sturen, kan in elk geval de snel over de grond schrapende voetsteunen in de hoogste van de twee mogelijke posities monteren (14 mm hoger) en proberen zoveel mogelijk naar voren te schuiven op het zadel. De andere mogelijkheid is om eens een blik te werpen op de nieuwkomer in dit segment. Als je dat aankunt, tenminste. De hoekige lijnen van de zogeheten ‘Sugomi-styling’ van de Z900SE polariseren namelijk al evenzeer als het uiterlijk van de MT-09. Onder het scherpe uiterlijk schuilt echter een naked bike van bijna de ‘old-school’ soort: een hoge strakke kont, een forse tank, een dikke viercilinder-in- lijn en als kers op de taart de klassieke borg- pen op de achterasmoer. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3